Předtím, než lanovkáři dráhu spustí, musí ji promazat, přezkoušet, natřít a pozvat na kontrolu také odborníky. Lanová dráha stoupající ze žlebu až na vrchol propasti je krátká.

„Měří dvě stě sedmdesát metrů. Převýšení je sto čtyřicet metrů, takže jde o nejstrmější lanovku v republice. Kromě toho, že přepravuje turisty, na ní pravidelně cvičíme i s hasiči. Musíme být připraveni na to, kdyby se zasekla. Za šestnáct let provozu k tomu ale naštěstí nedošlo,“ uvedl František Kretz, který u lanovky pracuje.

Kromě tréninku speciálních lezců z řad záchranářů zažili zaměstnanci u dráhy i jiné zajímavé okamžiky. Lanovkou se svezli třeba svatebčané.

„Přímo v kabince si řekli své ano po šedesáti letech manželé, kteří tu měli diamantovou svatbu,“ vzpomněl Kretz. Většinou ale lanovkovou dráhu využívají lidé, kteří mají problémy s pohybem či ti, kteří těžko překonávají prudký kopec vedoucí nad propast.

„Asi polovina lidí, kteří chtějí nahlédnout do Macochy, zamíří nahoru pěšky, další polovina se vydá lanovkou,“ podotkl Kretz.

Lanovka ještě s ekologickým vláčkem nahrazují v Moravském krasu auta. Ta totiž od roku 1992 nesmí Ostrovským žlebem ležícím v chráněné krajinné oblasti projíždět.