Navzdory dalšímu posunu plánovaného zahájení prací se situace za posledních pár měsíců přeci jen změnila. „Podařilo se nám dokončit výběrové řízení. Podepsali jsme smlouvu s firmou Strabag, která se o všechny práce postará," oznámila ředitelka brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová.

Samotnému zásahu budou předcházet nezbytná dopravní opatření. „Právě kvůli nim jsme se po dohodě se zástupci Jihomoravského kraje rozhodli posunout konečný termín až na jaro příštího roku. Přeci jen jde o výrazný zásah do dopravní infrastruktury na Blanensku," řekla Hoderová.

Podle Radka Otruby z brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic hraje v tomto případě výraznou roli počasí. „Proto předběžně počítáme s dubnem, kdy už by měla být zima definitivně za námi. Sešli jsme se s policisty a vedením Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje a zatím nedošli k úplné shodě v celkové podobě nové křižovatky. Proto bude lepší, když ještě počkáme. Navíc musíme vyřešit otázku, kudy přesně povede po dobu prací uzavírka," vysvětlil Otruba.

Bez semaforů

Na stole podle něj byla i varianta, která počítala s vybavením křižovatky semafory. „Z toho nakonec sešlo. Námitky proti nim měli policisté a nám se zase nelíbilo, že bychom je podle všeho museli zaplatit i spravovat," naznačila starostka Lipůvky Alena Kristýnová.

Tu posun termínu nepřekvapil. „Vzhledem k počasí a blížící se zimě to ani jinak dopadnout nemohlo," podotkla starostka.

Otruba je přesvědčený o tom, že výměna stávajícího rondelu za křižovatku, která byla na místě dříve, povede k lepší propustnosti dopravy především ve směru od Blanska na Brno. „Nově bude navíc díky několika odbočovacím pruhům daleko komfortnější," ubezpečila řidiče už dříve Hoderová.

Odborníci však ani tak nepovažují plánované řešení dané lokality za ideální. „Lépe to ale v tomto případě zatím udělat nemůžeme. Lepší by bylo do budoucna uvažovat o výkupu některých přilehlých pozemků, čímž by se výrazně zlepšil náš manévrovací prostor. Každopádně se silnicí u Lipůvky budeme po odborné stránce zabývat i nadále," přislíbil Otruba.

Svou představu o nejlepším řešení má i vedení Lipůvky. „Hlavní spor už šest let vedeme o tom, proč z křižovatky nebo kruhového objezdu nevedou rovnou čtyři takzvaná silniční ramena. Jedno z nich by se tak táhlo přímo k nám a stalo se do značné míry obchvatem obce. To považujeme za ideální variantu my. Ale Jihomoravský kraj má na věc bohužel jiný názor," postěžovala si Kristýnová.

Cena stavby křižovatky se vyšplhá k devíti a půl milionům korun bez DPH. „Částka zahrnuje také výměnu živičného krytu cesty. Práce zahájíme na jaře příštího roku, ale přesný termín zatím sdělit nedokážu. Jednáme mimo jiné i o uzavírkách, objízdných trasách a harmonogramu prací," sdělila oficiální stanovisko Ředitelství silnic a dálnic jeho mluvčí Nina Ledvinová.