K napojení na nový silniční most přes řeku Svitavu v centru dvacetitisícového města přitom došlo teprve před rokem. V pondělí začnou dělníci poškozenou křižovatku opravovat. Řidiči musí na průtahu Blanskem počítat s částečnou uzavírkou až do konce listopadu.

Dopravu budou řídit semafory. Průjezd na Staré Blansko ale bude po celou doby prací zachovaný. „Proč tam dělají žulové prstence? Zase zbytečně vyhozené peníze. Ať tam udělají normální asfalt, u Černé Hory už na to taky přišli,“ okomentoval opravy na sociální síti pod příspěvkem města jeden z motoristů.

Otužování mi dobíjí baterky. Důležité je poslouchat tělo, říká Petra Hromádková z Blanska.
Otužování mi dobíjí baterky. Poslouchám tělo, říká Petra Hromádková z Blanska

Na nový most přes řeku a železnici čekali Blanenští desítky let. Projekt, který výrazně ulevil dopravě v centru Blanska, mnozí označují jako stavbu století. Přišla bezmála na 350 milionů korun. Investorem byl Jihomoravský kraj a částečně také město. To za přípravu, projektovou dokumentaci a výkup pozemků zaplatilo několik desítek milionů korun.

Stavbyvedoucí Robert Škarecký z firmy Metrostav DIZ, která most a okružní křižovatku stavěla, nechtěl opravy příliš komentovat. Uvedl, že se nejedná o reklamaci a problém zhotovitele. Kruhový objezd leží na krajské silnici.

„Opravu si objednal investor, Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Z našich prostředků se pokrývat nebude,“ řekl Deníku Škarecký.

  • Časosběrné video, stavba přemostění na Staré Blansko
Zdroj: Stanislav Mrázek

Motoristé spekulují, zda nebyla okružní křižovatka špatně vyprojektovaná. Krajští silničáři tvrdí, že všechny normy a předpisy byly splněné. Připustili však, že tvar v kombinaci s výškovým převýšením navádí řidiče k automatickému najíždění na vnitřní prstenec a tím ho ničí. S tím projekt nepočítal?

Byť je kruhový objezd provedený dle všech norem a předpisů, dochází k vyššímu mechanickému namáhání středového žulového prstence a k jeho poškozování. Rozhodli jsme se proto celý vnitřní prstenec včetně žulové obruby provést v mechanicky odolnější variantě,“ informoval na webu města Daniel Hynk ze Správy a údržby silnic, která opravu zadává.

Pokrýt by ji měla podle prvotních informací z vlastních zdrojů bez účasti města. O jakou částku půjde, se redakci nepodařilo do uzávěrky vydání zjistit.

Při opravách bude zavřená část Svitavské ulice. Jedná se o úsek dlouhý zhruba šedesát metrů před a za zmíněnou okružní křižovatkou. Řidiči neprojedou ani ulicí Fügnerova od vjezdu na parkoviště supermarketu Penny k rondelu. Oprava bude rozdělená na dvě části. Ve hře byla i varianta úplného uzavření kruhového objezdu na nejrušnější silnici v Blansku. K ní nakonec nedojde.

„V první první fázi bude přemostění na Staré Blansko přístupné ze směru od autobusového nádraží, ve druhé fázi pak od centra města,“ upřesnil stavbyvedoucí Robert Škarecký.

A kudy povedou objízdné trasy?

  • Obousměrná objízdná trasa pro všechna vozidla (mimo autobus) bude od uzavřené okružní křižovatky po silnici II/374 ulicí Svitavskou.
  • Dále ulicí Masarykova a Smetanova až k okružní křižovatce se silnicí III/37440.
  • Po ní pokračuje vlevo ulicí Smetanovou k okružní křižovatce silnic II/374 x III/37440 x III/37937 a dále po silnici II/374 ulicí Svitavskou až k jejímu uzavřenému úseku u obchodního domu Penny.

Centrum Blanska ochromí uzavírka. Rondel u nového přemostění je rozbitý

Zdroj: Deník/Jan Charvát

„Obousměrná objízdná trasa pro autobusy linkové osobní dopravy je vedena po ulici. Mahenova – Antonína Dvořáka – Tovární. Průjezd vozidel Integrovaného záchranného systému k přímým zásahům bude uzavřeným úsekem okružní křižovatky umožněn,“ informovali o objízdných trasách blanenští úředníci.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Ze skály se sypaly kameny, cesta z Adamova do Bílovic je zavřená

Zdroj: Deník/Jan Charvát