VÁŽENÍ ČTENÁŘI DISKUTUJTE K TÉMATU DOLE POD ČLÁNKEM.

Tamní lidé tak už léta žijí v prašném prostředí, pod palbou úlomků štěrku. Řešení se hned tak nedočkají.

„Prach snášíme už patnáct let. Od té doby, co se u nás stavěla kanalizace a další rozvody. Teď v posledních letech se tu staví nové domy, takže po nevyasfaltované cestě jezdí náklaďáky a vše je ještě horší. Práší se tady neustále, někdy létají kamínky do oken, praskají od toho i zdi domů,“ vyjmenoval Alois Kratochvíl z Krasové.

Dodal, že na tyto problémy Krasovští mnohokrát upozorňovali. „Jednali jsme se starostou obce a prosili jej, aby zařídil vyasfaltování té cesty. Naše požadavky ale nevyslyšel, nechce s námi už ani jednat,“ doplnil Kratochvíl.

Podle starosty obce si nespokojení občané neuvědomují složitost situace.

„Ta prašnost na zmíněné cestě opravdu je už od doby, kdy jsme nechali dělat hloubkovou kanalizaci. Vyřešit tento problém ale není jednoduché. Protože se v té lokalitě neustále staví nebo stavět bude, bylo by zbytečné nechat nákladně vyasfaltovat zmíněnou silnici, když by ji hned zničila nákladní auta. Druhá věc je ta, že nám v těch místech začaly praskat přípojky vody. Kdybychom teď nechali spravit silnici, museli bychom ji za chvíli zase celou rozkopat, protože budeme vyměňovat poškozené přípojky. Takové zbytečné investice si nemůžeme dovolit,“ vysvětlitl starosta Krasové Václav Vágner.

Podle Kratochvíla je možné vysokou prašnost řešit i některými opatřeními. „Prosili jsme pana starostu, aby v daném úseku silnice snížil rychlost na třicet kilometrů v hodině. Ani tomuto požadavku nevyhověl. Před čtyřmi lety vznikla dokonce petice za řešení problémů s prašností. Jenže ani tak se vůbec nic nezměnilo,“ řekl Kratochvíl.

Snížení rychlosti na cestě doporučil také vedoucí odboru životního prostředí blanenské radnice Pavel Konečný. „V tomto případě by opravdu snížení rychlosti mohlo pomoct. Dalším účinným opatřením proti vysoké prašnosti je pravidelné skrápění vodou z cisterny. Problém je s tím, že tak malá obec jako Krasová si jen těžko může podobnou záležitost dovolit. Na druhou stranu má pan starosta pravdu v tom, že stavět novou silnici teď, kdy ji budou ničit nákladní auta, by bylo zbytečné,“ míní Konečný.

Starosta Krasové však upozorňuje, že nové cesty se lidé v budoucnu dočkají. „Na jiných místech, kde už je osmdesát procent domů dostavěno, nové komunikace stavíme. Stejné to bude i v horní části Krasové. Až budou čtyři pětiny domů stát, vznikne i nová cesta. Počítám, že to bude během čtyř let,“ upřesnil starosta.

Alois Kratochvíl a další lidé však dál čekat nehodlají. Obrátili se proto na krajský odbor životního prostředí. Doufají, že tamní úředníci jim pomohou.