Na nehodách však má částečně podíl také povrch silnice. Měření odborníků totiž před časem ukázala, že má naprosto katastrofální protiskluzové vlastnosti. I když to na řadě míst na první pohled není vidět. „Asi sedmdesát procent pět a půl kilometru dlouhého úseku cesty je v havarijním stavu. Problém není jen s vlastnostmi povrchu, ale i s malým poloměrem zatáček. Právě v nich je situace nejhorší, především po dešti. Ale při vyšších rychlostech tam hrozí řidičům smyk kdykoli," upozornil před časem Leoš Nekula ze společnosti Měření PVV, která měření provedla.

Jako řešení tehdy odborníci navrhli položení emulzního mikrokoberce. Ten nyní dělníci udělají na dvou kilometrech silnice od odbočky na Olomučany po Kateřinský most. Bude mít drsnější povrch než dosud. Opravy budou stát tři a půl milionu korun. „Položí se tam asi centimetrová vrstva mikrokoberce. Jeho výhodou je to, že se při opravě vozovka nemusí frézovat do hloubky několika centimetrů. Není to ale nic speciálního proti smykům. Koberec prostě zpevní povrch silnice a prodlouží její životnost. Tím se ale zároveň zvýší i její protiskluzové vlastnosti, protože bude hrubší," řekl šéf blanenských silničářů Miloš Bažant.

Tento úsek silničáři vybrali proto, že je to hlavní tah z Blanska na Brno. „V minulosti tam docházelo k řadě nehod. Měření ukázala, že povrch je prostě špatný," poznamenal Bažant.

Dodal, že v daleko horším stavu je však silnice od Kateřinského mostu do Šebrova. „Tam jsou místy i koleje. Pokládka mikrokoberce by nic neřešila. Musíme použít jinou technologii a cestu vyfrézovat. Bohužel na to nemáme peníze," upřesnil vedoucí blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kra­je.

Řidiči se při cestě z Blanska do Brna za několik dní musejí připravit na delší cestování. Přibližně měsíc budou v tomto úseku provoz kyvadlově řídit semafory. Dělníci se pustí do práce na přelomu srpna a září. „Dopravní omezení budou platit až do konce září. Řidiči musejí v tomto úseku počítat se zdržením na semaforech. Nebo mohou jet například přes Olešnou," řekl policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Podle něj může nový koberec snížit počet dopravních nehod v této lokalitě. „Vždy ale platí, že řidič musí jízdu přizpůsobit aktuálnímu stavu silnice a svým schopnostem," řekl Malášek.

Podobně to vidí i čtenáři na facebookovém profilu Blanenského deníku Rovnost. „Jezdím tudy často. Vím, že to klouže, pokud člověk jede jako blbec. Proto jezdím opatrně, rychlejší nechám předjet," napsal Martin Dvořák.

Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák uvedl, že dělníci letos položí mikrokoberce na jedenácti místech na jižní Moravě. Opraví přes třicet kilometrů silnic za padesát milionů korun.