Jednotlivé části problematické kanalizace podle ní ani nebyly zaznamenané v projektové dokumentaci. Dělníci zádrhel objevili při překládce vodovodního řadu, kterou dělal Svazek vodovodů a kanalizací. Ten opravoval vodovod také v úseku od Hotelu Macocha po kruhový objezd. Hotovo mělo být do konce května. Dělníci ale vše dokončili teprve včera. „Stavební firma IMOS tak již může v tomto úseku začít plně pracovat na opravě průtahu," sdělil tajemník svazku Petr Tioka. U areálu ČKD a zámečku se objevily kanalizační přípojky, s kterými také stavaři nepočítali. „Nevěděli jsme, kudy vedou. Kvůli kanálu jsme museli posunout vodovod kousek dál, než jsme plánovali. Přípojky někdo postavil ještě v minulém století a plány nejsou archivované. Terén ani nešlo předem prozkoumat. Kanály kontrolujeme před opravou kamerou, ale vodovody nikoliv," vysvětlil Tioka.

Dělníky zdržela ve Svitavské také skála, na kterou při pokládce nového potrubí narazili. Jedná se o skalní masiv pod úrovní silnice v délce asi dvě stě metrů. „Stavaři tam nasadili těžkou techniku a museli změnit technologii výstavby," nastínil Tioka.

Oprava celého vodovodu, který vede po trase průtahu Blanskem, měla podle něj původně stát necelých šest milionů korun. Kvůli potížím se ale prodraží o sedm set tisíc. Podle Marka Bartoníka ze stavební společnosti IMOS se dělníci se Svitavskou seznamují od začátku června. Kopou uliční vpusti a budou trhat stávající obrubníky. „Do těch nejhorších míst se teprve dostaneme. Kvůli skále to pro nás může být komplikace. Musíme se jí nějak vyhnout," řekl.

Kanalizace loni komplikovala dělníkům práci také při opravě průtahu v Lažánkách. Její rekonstrukci má na starosti město Blansko. „Neměla žádné povrchové znaky a objevovala se i tam, kde ji nikdo nepředpokládal. Lidé ji budovali v padesátých až šedesátých letech minulého století a má atypické zasazení do terénu. Ačkoliv jsme před několika lety zakreslovali některé její části, vše se nám zjistit nepovedlo, protože většina pamětníků již nežije," připomněl vedoucí blanenského odboru investic a územního rozvoje Marek Štefan.

Problémy s kanalizací však pokračovaly i letos. „Ještě předěláváme jednu čtyřicetimetrovou část. Tím vším se kanalizace prodraží asi o milion šest set tisíc korun. Pak už budeme muset dodělat jen chodníky, zeleň a osvětlení," řekl Štefan.

Eva Zouharová ubezpečila, že celá stavba bude hotová do třicátého června. „Tlačíme na zhotovitele, aby to stihl v termínu. Nejzásadnější je dokončit ještě dlažby pod mostem," sdělila Zouharová.

Štefan ale upozornil, že město Blansko pošle do Lažánek dělníky i v příštím roce. „Vozovka už určitě bude brzy hotová, ale celé dílo má hodně nedodělků. Nejen kanalizace, ale i další věci nebyly zaznamenané v projektu. Například na jednom z chodníků je opěrná zídka a nad tím je sloup, který stojí na soukromých pozemcích. To budeme muset vyřešit. Další chodník je zase jinak výškově uspořádaný než před rekonstrukcí. Některé obrubníky na chodnících budeme muset vyměnit, něco budeme i reklamovat," vysvětlil Štefan. Dodal, že projektant si měl některé věci pohlídat již při zpracování projektové dokumentace.

Tempo oprav průtahu v Lažánkách již dlouho zaráží například obyvatelku Evu Petrželovou. „Nelíbí se mi třeba to, že kanalizace stále není vyřešená. Projekt byl udělaný od stolu, bez znalosti místních poměrů. Kdyby se někdo přišel podívat na místo, vypadalo by to jinak," zhodnotila Petrželová. Připadá jí také, že od hospody až nahoru k penzionu je zbytečně moc světel. „Bude to tam svítit jako v lunaparku. Mysleli jsme si, že silnice bude dál od domů, ale není tomu tak. Místo tam přitom na to bylo. Někde je i spousta zbytečných ostrůvků," dodala Petrželová.