Plánovaná silnice má propojit dálnice D2 a D52. Právě Popovičtí jsou dlouhodobě proti výstavbě. V plánu totiž je, že povede blízko zástavby. „Jaký bude mít stavba vliv na nemovitost číslo 82?“ ptala se další obyvatelka.

Jižní tangenta

* propojení dálnic D2 a D52 u Rajhradu a u brněnských Chrlic
* předpoklad zahájení stavby: 2029 – 2030
* problém: D52 propojena na D1 přes kapacitně a dopravně neodpovídající Vídeňskou ulici

Jakub Nykodym z firmy PK Ossendorf, která je zpracovatelem projektové dokumentace, připustil, že zrovna tato stavba bude hodně dotčená. „Budeme řešit konkrétně všechny nemovitosti. Jednou z variant je i náhrada bydlení. Musíme najít shodu,“ řekl.

Popovická starostka Daniela Fialová se především obává dopadů na životní prostředí. „Hluk, prach a světelný smog. Tangenta má být čtyři až osm metrů nad terénem a má být osvětlená. Jako obyvatelé Popovic nevidíme pozitivní vliv stavby v ničem,“ prohlásila.

Představitelé obce se soudí s Jihomoravským krajem, který schválil trasu přes Popovice. Dovolání jim Nejvyšší správní soud zamítl. „Podali jsme ústavní stížnost," řekla Fialová Deníku Rovnost.

Tangenta má naopak ulevic obyvatelům Modřic. „Výrazně se sníží počet aut na silnici II/152, která nyní spojuje silnici I/52 a D2,“ podotkl Nykodym.

Dál od města

Modřický starosta Josef Šiška si už před časem pochvaloval, že se představitelům Modřic podařilo odsunout tangentu dál od města. V původní variantě měla být asi o půl kilometru blíž k Modřicím. „Jiné varianty byly horší pro více obcí," podotkl Nykodym.

Proti aktuálnímu záměru ale v úterý vystoupili i někteří obyvatelé Modřic.

Podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic je nyní D52 propojena na D1 přes kapacitně a dopravně neodpovídající silnici I/52 ve Vídeňské ulici. „Navíc je vedená jako místní komunikace přes zastavěné území," uvedla mluvčí státních silničářů Lucie Trubelíková.

Stavba tangenty má začít v letech 2029 nebo 2030. „Bude zpracovaný oponentní posudek a následně vydáno stanovisko EIA. Po jeho vydání bude pokračovat příprava dokumentace pro územní rozhodnutí. Předpokládáme, že jej obdržíme v roce 2024," přiblížila Trubelíková.

Součástí stavby tangenty bude rozšíření dálnice D2 v úseku od křížení s D1 až po křížení s jižní tangentou.