Tento trend podle něj sledují dlouhodobě a chtějí ho udržet i v následujících letech. Vlaky budou každých patnáct minut jezdit také na Tišnov a Hrušovany u Brna.

Za novinky bude ráda například Iva Kratochvílová z Bílovic nad Svitavou, která jezdí za prací do Blanska. „Je to skvělé. Občas se stává, že mi ujede vlak. Čekat další půlhodinu je docela dlouho. Ale patnáct minut? Člověk se ani nenadá, a pokud vlak nestihne, hned mu pojede další. Jen škoda, že spoje neposílí také ráno, kdy hodně lidí jezdí do práce. To by bylo ideální," zhodnotila úpravy v jízdních řádech Kratochvílová.

Přibude také spojení z Brna do Prahy v pět hodin ráno. Vlak Rudolf Těsnohlídek bude zastavovat v Blansku, Skalici nad Svitavou a v Letovicích.

O ještě časnější vlakové spojení na této trase však cestující částečně přijdou. Vlak Railjet Leoš Janáček již nebude v 5:02 zastavovat ve Skalici nad Svitavou. „Když jedu do Prahy vlakem, tak odjíždím ze Skalice nad Svitavou až v šest ráno, takže já změnu tolik nepocítím. Ale pro ty, kteří tam jezdí za prací a potřebují se tam dostat dříve, to může být hodně velký problém," přemítal Patrik Plhoň z Boskovic.

Havlík ale upozornil, že lidé z Boskovicka od brzkého ranního spojení s Prahou odříznuti nebudou. „Vlak Leoš Janáček sice nebude zastavovat ve Skalici, ale v Blansku a v Letovicích ano. Boskovičtí tak brzké ranní spojení s Prahou mít budou. Mohou využít autobus, který pojede ve 4:31 do Letovic, kde bude možné na tento vlak přestoupit," vysvětlil mluvčí Kordisu.

Cestující může hned v neděli trochu překvapit změna číslování dálkových spojů. Například vlaky označené dosud jako R2 budou mít nově číslo R19. Podle Havlíka se tak stane proto, že ministerstvo dopravy celostátně sjednotilo číslování.

Změny jízdních řádů se budou na Blanensku týkat také autobusové dopravy. Na lince 262 pojede nový spoj po šesté hodině pro místní části Boskovic Hrádkov a Vratíkov a obec Okrouhlá. „Novinku jsme vyjednali spolu s vedením Boskovic pro obyvatele, kteří pracují zejména na služby. Když v práci končí mezi pátou a šestou hodinou večer, spoj směrem na Okrouhlou jim dosud jel až po sedmé hodině. Museli pak dlouho čekat. Dále tento přidaný autobus využijí i žáci škol, kteří navštěvují v Boskovicích kroužky," řekl starosta Okrouhlé Bronislav Šamšula. Upřesnil, že za tento spoj obce zaplatí sedmadvacet tisíc korun. Z toho Boskovice dvě třetiny a Okrouhlá jednu.

Kordis také zavedl nové ranní spojení v nepracovních dnech na lince 251 v úseku Velké Opatovice – Boskovice. Novinku podle Havlíka pocítí zejména lidé, kteří jezdí na ranní směny do Kuřimi. V Boskovicích budou moci přestoupit na linku 162.

Nový jízdní řád přinesl také úpravy v městské dopravě v Adamově na lince 215. Zlepší se tak spojení pro školáky směrem do Blanska a Brna. „Bude to lepší i později večer. Dva odjezdy jsme přizpůsobili tak, aby se lidé kolem deváté hodiny dostali na sídliště Horka," doplnil Havlík.

PETRA SRSTKOVÁ

Trať na Chornice po pěti letech znovu ožije

Velké Opatovice, Jevíčko – Nastoupit do vlaku ve Velkých Opatovicích a jet do Jevíčka nebo až do Chornic. V posledních letech nemožné. Od neděle bude toto vlakové spojení opět obnoveno. „Jsme rádi, že vlak bude zase jezdit. Lidé si to žádali," uvedl starosta Jevíčka Dušan Pávek.

O linku stáli i ve Velkých Opatovicích. „O toto spojení jsme bojovali hlavně v době, kdy se plánovalo jeho zrušení. Tehdy bohužel marně," vzpomněl starostka Velkých Opatovic Kateřina Gerbrichová.

Vlakové nádraží leží asi kilometr od Jevíčka. „Chtěli bychom zřídit autobusovou linku, která by měla zastávky v Jevíčku a Jaroměřicích a přepravila by cestující k vlaku," řekl Pávek.

Autobus by mohl stavět i u Odborného léčebného ústavu v Jevíčku. „Jednou ze skupin, která stála o to, aby vlak znovu jezdil, byli příbuzní pacientů z tohoto ústavu. Rádi by na návštěvu jezdili vlakem," dodal starosta Jevíčka. S tím úplně nesouhlasí technický náměstek ústavu Antonín Staněk. „Vlaky budou jezdit málo a v dost nevyhovujících časech. Příbuzní by možná mohli přijet ranním vlakem a odjet odpoledním, ale pro naše zaměstnance jsou časy příjezdů a odjezdů k ničemu," uvedl Staněk.

Další velkou skupinou, která stála o znovuzprovoznění linky, byli studenti středních a vysokých škol. „Touto trasou se dá s přestupem dostat do Brna, Olomouce či Pardubic, kde je velké množství škol. Tento spoj však v minulosti využívali i turisté," popsal Pávek. S tím souhlasí i starostka Velkých Opatovic. „Myslím si, že naši občané spoj moc nevyužijí. Naopak by jej mohli využívat lidé, kteří se budou potřebovat dostat k nám. Tedy lidé ze směru od Chornic, a to především v důsledku lepší dostupnosti zaměstnání, případně navazujících spojů do dalších směrů," zamyslela se Gerbrichová.

Vlaky budou jezdit ve všední dny. „Vždy pojede jeden ráno a jeden odpoledne v každém směru," popsala jízdní řád mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Ranní vlak z Velkých Opatovic pojede až do Moravské Třebové. „Kromě toho bude ve Velkých Opatovicích vždy obousměrný přípoj. To znamená, že na vlak, který tam přijede, bude navazovat nějaký další. Například pokud lidé přijedou z Chornic, mohou přesednout na vlak do Skalice nad Svitavou. Pokud přijedou ze Skalice, budou moci přestoupit na vlak do Chornic," doplnila Bezuchová. Na trase nebude možné využívat jízdenky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kra­je.

Nové spoje
• budou jezdit dva páry vlaků v pracovních dnech
• z Chornic na Velké Opatovice budou vlaky vyjíždět v 6:39 a 15:44
• z Velkých Opatovic na Chornice vyjedou v 7:03 a v 16:03

MARKÉTA PULDOVÁ