Podle něj je růst zájmu o strojírenství v Jedovnicích způsobený zřejmě tím, že v okrese je řada průmyslových firem, kde absolventi najdou uplatnění. „Každý týden mě kontaktuje několik firem, zda mohou získat studenty na praxi,“ sdělil Šebela.

Na vyškovské střední odborné škole je situace jiná. „Měli jsme třiadvacet zájemců, což je méně než loni. Přijali jsme jich devatenáct,“ řekla asistentka ředitele Eva Daňková.

Zvýšil se ale zájem o učební obor strojní mechanik, kde se studenti naučí pracovat s CNC stroji. „Přihlásilo se pětatřicet žáků, o deset více než loni,“ srovnávala. Nejhůře na tom jsou řemesla, která lákají pouze jednotlivce.

Ilustrační foto.
Konec biflování. Na středních školách vzniknou třídy s alternativní výukou

Mnohé firmy tak stále marně hledají zaměstnance s potřebnou kvalifikací. I proto se snaží studenty oslovit už na střední škole. „Každé pololetí máme osm až deset studentů na praxi. Díky tomu jsme získali už spoustu šikovných zaměstnanců,“ potvrdila personalistka vyškovské průmyslové firmy HESTEGO Eva Vavrouchová.

ČKD Blansko podporuje už od prvního ročníku každoročně dva až tři žáky, kteří studují pro firmu potřebný obor. „Dostávají podle prospěchu stipendia a ve třetím ročníku k nám nastupují na praxi. Většina z nich u nás nakonec zůstane,“ sdělil František Pořízka z personálního oddělení ČKD Blansko. Podle něj by pomohlo, kdyby se zrušila soukromá gymnázia.

Pro některé žáky, kteří řeší, kam dál, může být zájem firem důležitým faktorem. „Táta je elektrikář, takže od něj jsem se naučil základy řemesla. Uvažuji o tom, že bych i proto zkusil studovat třeba elektrotechniku,“ řekl žák deváté třídy z Rousínova Jiří Ševčík.

ADAM LUKŮVKA