V projektu opravy silnice navrhuje vyjumutí půl kilometrového úseku přímo v aleji a zachování převážné části stromořadí po obou stranách cesty. „Rekonstrukce by se tomto úseku upravila. Vybudovaly by se zálivy pro vyhýbání a doporučil zákaz vjezdu nákladní dopravy s hmotností nad deset tun, mimo dopravní obsluhu. Navrhujeme snížení rychlosti na šedesát kilometrů v hodině,“ napsali v otevřeném dopise krajským zastupitelům za spolek Alice Hrbková a Hynek Skořepa.

Aktivisté nezpochybňují, že silnice je pro Velké Opatovice a okolní obce důležitá. Ale není podle nich tak vytížená, aby ji bylo nutné i v úseku aleje rozšířit na úkor stromů. Většina zmíněných lip je přitom v dezolátním stavu.

Starostka Velkých Opatovic Kateřina Gerbrichová zdůraznila, že snížení rychlosti ve zmíněném úseku nic nevyřeší. Silnice je úzká, dvě auta se tam mají problém vyhnout a řidiči tu rychle ani jet nemohou. „Od začátku řešíme bezpečnost. Ta je na prvním místě. Projekt rekonstrukce silnice počítá s tím, že se za pokácené lípy na jedné straně aleje vysadí nové. Za dvacet třicet let dorostou a lipová alej v tom místě zůstane zachována. Zbytek stromů bude odumírat a postupně se dosazovat. V tom nevidím žádný problém. Kácet zdravé stromy bych sama nechtěla, ale většina stromů v aleji je podle posudku ve špatném stavu,“ řekla Deníku Gerbrichová.

Má obavy, že spolek bude opravu silnice blokovat a ta zůstane rozbitá dál, stejně jako lípy ve zuboženém stavu.

Tlačí je čas

Stavební povolení na rekonstrukci silnice kraj před časem na základě odvolání zrušil pro formální nedostatky. Stejně jako povolení ke kácení. Na akci získal dotaci 80 milionů korun, ale tlačí ho čas. Na podzim se dělníci musí pustit do práce, jinak o dotaci přijde. Z hlediska zachování stromů je bohužel vlastně jedno, jestli se bude rozšiřovat nebo by došlo k rekonstrukci ve stávající šíři s výhybnami. V této variantě by se sice tolik nekácelo hned, ale zničí se kořeny a kácet se bude v příštích letech," řekl Deníku jihomoravský hejtman Jan Grolich.

Dodal, že novostavba jednopruhové silnice druhé třídy s výhybnami navíc není dle právních ani technických předpisů přípustná. „Vyjmutí půlkilometrového úseku tak není možné, pokud se silnice má opravit. Situace je taková, že jsou jen dvě možnosti. Ponechat silnici v dosavadní podobě nebo ji opravit podle současných norem. Pro mě je důležité, aby se v případě opravy zachovala alespoň jedna strana aleje a nová výsadba byla provedena v místě tak, aby stromy měly dostatek prostoru a mohly tu být i za 150 let," dodal hejtman.

Zástupci spolku se obábají, že pokud se obrátí na soud, dojde na nejhorší možnou variantu. Alej i silnice zůstanou ve stávající podobě.

„Takové řešení by bylo špatné pro všechny strany. Silnice rekonstrukci nutně potřebuje, stejně jako Svárovská alej vyžaduje kvalifikovaný arboristický zásah. Věříme, že kompromisní řešení, které navrhujeme, přinese nakonec užitek všem,“ doplnili zástupci spolku.

Podle policistů ve zmíněném úseku k nehodám dochází. Jako rizikové místo s velmi častým výskytem vážných dopravních nehod ho však zatím vyhodnocený nemají. „Jezdím tam pomalu, ale někdy vyjede kamion proti mně v mírné zatáčce. Uhýbám ke kraji mezi stromy. ABS kope a auto nebrzdí a veze se na strom. Na silnici je listí, sníh, nepořádek nebo ke krajnici vytahané bláto od uhýbajících aut. Nakonec dobrzdím. Kamion projíždí, já řadím zpátečku, vycouvám ze stromořadí a pokračuji. A to tu alej znám dobře. Vyhnout se druhému autu znamená mnohdy najet na nezpevněnou krajnici,“ uvedl jeden z místních řidičů Jan Barvíř.