„Po dobu existence IDS JMK dochází k trvalému nárůstu nákladů na provoz veřejné dopravy. K začátku roku 2008 došlo ke zvýšení daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent. Zejména tyto důvody vedly k úpravě cen jízdného ve městech Brno, Blansko, Vyškov a Adamov s platností od 1. ledna 2008,“ vysvětluje důvody zdražení předseda brněnské komise dopravy Josef Veselý.


Pokud jede cestující vlakem z Blanska do Brna a nemá žádnou předplatní jízdenku, zaplatí namísto loňských čtyřiadvaceti korun šestadvacet. Oproti minulému roku je pro něj výhodnější nekupovat si zpáteční jízdenku, ale dvě jednorázové. Ušetří jedenáct korun a ještě se může v Brně svézt tramvají.
O korunu podražily i městské autobusy v Adamově, Blansku a v Boskovicích. Blanenskou pouličkou se často sveze i Anna Červená. „Jezdím dvakrát denně. Ráno vždy dolů do města a večer zpátky,“ sdělila žena, která využívá měsíční průkazku pro seniory. „Se zdražováním jsem počítala, pokud to bude pár korun, nevadí mi to,“ svěřila se Červená.


S mírným zvýšením cen se musí lidé smířit i v Boskovicích a v Adamově. „Po městě se jezdí s úsekovou jízdenkou, která k Novému roku podražila ze šesti korun na sedm. Některé ceny zůstávají. Děti mohou dál jezdit za tři koruny, důchodci za korunu,“ sdělil řidič autobusu firmy BODOS Rostislav Paděra.


V ojedinělých případech dokonce cena jízdného klesla. „Chceme podpořit především pravidelné cestující. Proto v oblasti předplatních jízdenek dochází pouze k minimálním změnám v cenách. Mírně narůstá cena měsíčních předplatních jízdenek, cena čtvrtletních a ročních jízdenek zůstává na dosavadní úrovni a cena ročních jízdenek vydaných pro dvě zóny klesá,“ objasnil Květoslav Havlík ze společnosti Kordis, která má na starost integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje¨.