Integrovaný dopravní systém. Příjemnější cestování, nebo důvod ke stížnostem? Zatímco v menších obcích nejen na Blanensku se hromadná doprava po zavedení IDS spíš zlepšila, jinde systému vytýkají různé nedostatky. Autobusy se zpožďují, přípoje nečekají, v noci nic nejezdí.

Stěžuje si například muž z Blanenska, který nechtěl zveřejnit své jméno. „Dcera loni jezdila každý den brzy ráno do Boskovic a přesedala v Černé Hoře. Několikrát se ale stalo, že autobus do Černé Hory nedojel včas, a proto nestihla přípoj. Nakonec jsem ji musel odvézt autem. Jednou jsem autobus dohonil, ale řidič ani nevěděl, že má někde čekat na přípoj,“ popsal muž loňské peripetie a dodal, že problémy nejspíš trvají pořád. „Před několika dny linka 301 do Černé Hory údajně vůbec ani nedojela,” doplnil.

Černohorští si nedávno stěžovali také na zpožďování linky 162 z Boskovic. Na spoj, který má odjíždět ve čtvrt na osm ráno, čekají na černohorském náměstíčku o několik minut déle. Zpoždění totiž linka nabírá po šesté ráno v Kuřimi kvůli hustému provozu u výjezdu na státní silnici z Brna do Svitav.

Podle společnosti Kordis, která integrovaný systém koordinuje, situaci nezlepší ani úprava jízdních řádů. „Dopravu v regionu by usnadnila rychlostní silnice R43. Cestující vědí, že dokud se nepostaví, doprava na státní silnici se jen tak nezlepší,“ poznamenal mluvčí společnosti Kordis Květoslav Havlík.

Návaznost spojů

Základem integrovaného systému jsou přestupy mezi navazujícími spoji. Podle Havlíka systém hromadné dopravě prospěl, protože se díky návaznosti spojů zvýšila frekvence jednotlivých linek. „Páteří hromadné dopravy na Blanensku je železnice. Před zavedením integrované dopravy každý vlak jezdil v jinou dobu. Teď jsou časy pravidelné, ve špičkách jezdí vlaky po půl hodinách. A autobusy, které svážejí lidi k vlakům, musí svým příjezdem navazovat,“ upřesnil Havlík.

Zjednodušeně řečeno, dopravní spojení obcí na Blanensku je podřízeno dopravě do Brna. Ani ta ale není ideální. Především večer. „Když jedu z Brna z noční směny, domů do Boskovic se už nedostanu. Poslední vlak z Brna, na který navazuje spoj do Boskovic, jede v deset. Ale ten z práce nestíhám. V jedenáct už jede vlak pouze do Skalice, ale na ten nenavazuje žádný vlak ani autobus. Několikrát jsem proto musela jít domů pěšky,“ řekla Petra Slabejová.

Více nočních spojů by uvítali i lidé, kteří mezi městy na Blanensku cestují třeba za zábavou. „Integrovaný systém zajišťuje jen dopravu v občanském dni, jako poslední jedou linky s lidmi vracejícími se z odpoledních směn. O noční rozjezdy si žádají samy obce podle zájmu. Provoz si musí zaplatit,“ upozornil Havlík.

Do integrovaného systému patří také městská hromadná doprava ve větších městech, třeba v Boskovicích nebo Blansku. I tam se setkali s menšími problémy. „Některé městské linky nabírají zpoždění, hlavně při čekání u vlakových přejezdů nebo při popojíždění v kolonách v dopravních špičkách. Někdy se zpozdí až o patnáct minut, což je hodně. Proto jsme na Kordis poslali žádost o úpravu jízdních řádů. Tedy aby se na některých trasách přidalo mezi zastávkami několik minut,“ řekl Richard Maňoušek z ČAD Blansko.

Integrovaný systém má i řadu příznivců. Zejména v malých obcích se situace zlepšila. „Lidé sice musí více přesedat, než se někam dostanou, ale jezdí k nám více autobusů než dříve, takže se to určitě zlepšilo,“ uvedl starosta Rozsíčky Josef Kovář a dodal, že přibyly spoje hlavně v ranních a odpoledních špičkách.