Blanenský městský úřad zveřejnil výsledky dotazníku spokojenosti, který vyplňovali tamní obyvatelé. Nejvíc chválí informační kancelář Blanka, nejméně se jim líbí malé zapojení obyčejných lidí do rozhodování o městě.

Kdyby město z dotazníkového hodnocení dostalo vysvědčení, nejlepší známka by byla dvojka, nejhorší trojka. Služby na městském úřadě tak celkově vyšly jako lepší průměr a hodnocení se lišilo jen v setinách čísel.

Co hodnotící trápilo nejvíce? Stěžovali si například na nedostatek parkovacích míst u městského úřadu nebo na bariéry v budově radnice na náměstí Svobody. „Je to sice palčivé téma, ale není naléhavé. Protože většinu úředních záležitostí lidé vyřizují v budově na náměstí Republiky, která ostatně také dopadla v hodnocení o něco lépe,“ upozornil Jiří Kučera z blanenské radnice, který hodnocení zpracovával. Doplnil, že město se zatím zaměří na drobnější připomínky, jako je třeba úprava úředních hodin.

Nejméně byli lidé spokojení s nízkou mírou zapojení občanů do rozhodování města. I na to má ale Kučera argument. „Mnozí si to asi neuvědomují, ale existují maily, mohou chodit na veřejné schůze nebo si přímo domluvit schůzku s vedením města. To ovšem dělají jen jedinci. I kritika je ale pro nás dobrá odpověď. Může to znamenat, že máme rezervy v propagaci otevřené politiky a lidé o těchto možnostech možná ani neví,“ myslí si úředník.

Není srovnání

Podle jeho slov jsou letošní výsledky jen orientační. „Zatím jsme neočekávali žádný výsledek, protože nemáme s čím srovnávat. Pořádnou váhu pro nás budou mít výsledky, až se průzkum bude pravidelně opakovat třeba každý rok,“ doplnil Kučera. Pak podle něj mohou sledovat trendy nebo změny v názorech lidí.

Výsledky proto úřad prozatím bere s rezervou. „Zpět jsme dostali asi sto čtyřicet dotazníků od respondentů, kteří měli průměrně více než padesát let. Vypovídající vzorek je ale až kolem pěti nebo šesti set lidí,“ vysvětlil Kučera.

Za nízkou návratností dotazníků podle něj stojí především nezájem lidí. K lidem se je totiž úřad snažil dostat různými způsoby – mohli je vyplnit na internetových stránkách města, vyšly také v blanenském zpravodaji, k dispozici byly na městském úřadě nebo v informační kanceláři Blanka.

Právě práci informační kanceláře Blanka, která pod městský úřad také patří, lidé hodnotili nejlépe. V průměru dostala téměř čistou dvojku. „Je to výsledek naší práce nejen pro turisty, ale hlavně přímo pro Blanenské. Moc nás to těší, ale zároveň je to motivace udržet svoje služby i dál na takové úrovni, abychom se příště obhájili,“ řekla vedoucí Blanky Martina Hejčová.

V dalších městech na Blanensku zatím o podobném dotazníku neuvažovali. „Pořádáme veřejná projednávání, kde dostáváme zpětnou vazbu. Ale skoro nikoho to nezajímá, sejde se pět šest lidí, kteří si přijdou jen postěžovat,“ tvrdí mluvčí boskovické radnice Jaroslav Parma.

V Letovicích už asi pět let lidé nehodnotí služby radnice, ale přímo dění ve městě. „Lidé zmiňují na veřejném fóru a v anketě, co je trápí. Někdy mají pravdu, jindy s problémy jako město nic nenaděláme, protože je to třeba věc kraje. Někdy zase jde o problém, jehož řešení je jen v jejich vlastním zájmu,“ uvedl místostarosta Letovic Radek Procházka.