Jako by se nikdy nestal. Podle zjištění Brněnského deníku Rovnost totiž jde o služební auto jihomoravského hejtmana Michala Haška, za jehož volantem sedí Haškův řidič.

Podle záznamu z radaru překročila Škoda Superb povolenou padesátku o patnáct kilometrů v hodině. Za to na místě hrozila řidiči tisícikorunová pokuta a dva trestné body. „Hlídka auto zastavila a s jeho posádkou mluvila,“ řeklo pod podmínkou anonymity Brněnskému deníku Rovnost několik na sobě nezávislých zdrojů.

V oficiálních záznamech brněnských strážníků přitom stojí, že auto z místa ujelo a případ není možné řešit. Fotografie vozu je prý příliš tmavá. Ze systému ji navíc pro jistotu někdo vymazal, ačkoliv technika strážníků umožňuje podle informací na jejich webových stránkách archivování takových dat.

Popsaná situace se stala ve středu 10. srpna. Auto, které patří do vozového parku Jihomoravského kraje, řídil Haškův řidič. „Údaj o rychlé jízdě tohoto auta v ulici Hlinky tu opravdu máme,“ potvrdil Brněnskému deníku Rovnost mluvčí brněnských strážníků Zdeněk Novák. Více informací bez schválení nadřízených říci nemohl.

Spánek na cestách

Hašek situaci nechce komentovat. Podle jeho asistentky Lucie Proutníkové ale tu noc v autě opravdu seděl. Není jen jasné, který ze dvou jeho řidičů tehdy vůz řídil. „Žádného přestupku jsem se nedopustil v Brně ani jinde. A pokud jde o mé služební auto s řidičem, v noci obvykle na cestách spím,“ napsal hejtman pouze v textové zprávě a na další dotazy odmítl odpovídat.

K přestupku se nechce vyjadřovat ani vedení brněnských strážníků. Jeho ředitel v pátek na dotazy redakce nereagoval ani po několika urgencích. Stejně tak neodpověděl ani brněnský primátor Roman Onderka. Ten je podle zákona velitelem městské policie.

Právníci, které redakce oslovila, se shodují, že případ pod kobercem rozhodně skončit neměl. Událost ale vzhledem k souvislosti s vysoce postaveným politikem komentovali jen pod podmínkou anonymity. „Pokud hlídka auto zastavila, zjistila totožnost řidiče a ten nebyl ochoten pokutu zaplatit na místě, byli strážníci povinni předat případ správnímu úřadu,“ uvedl renomovaný brněnský právník.

Ještě závažnější je podle něj situace v případě, jestli strážníci do záznamů nepravdivě zanesli, že auto ujelo. „Pak jde o typický případ zneužití pravomoci úřední osoby, což je trestný čin,“ upozornil.

Proč právě takto hlídka jednala, nelze zjistit. „Zřejmě se ale polekali Haškova vlivu nebo jim někdo naznačil, jak mají s případem naložit,“ domnívají se lidé obeznámení s děním v městské policii.

Interní pokyn

Verzi, že strážníci případ zametli pod nátlakem, odpovídá i to, co se u městské policie dělo následující den po události.
Všechny hlídky prý dostaly od svých nadřízených interní pokyn, aby už v noci rychlost raději vůbec nekontrolovaly. „Naposledy se tedy měřilo 10. srpna.
Od následující noci můžeme radar používat jen do půlnoci a pak až ráno,“ potvrdilo nezávisle na sobě několik strážníků.

Ani tuto informaci nechtělo vedení městské policie komentovat. Nikdo se nevyjádřil také k otázce, kolik přestupků se díky radaru v noci obvykle podaří odhalit.

Podezření z jednání na politickou objednávku je další událost, která vrhá stín na ředitele strážníků Jaroslava Přikryla. Ten do funkce nastoupil letos v březnu.

Na nejvyšším místě vystřídal Daniela Šímu, který brněnské městské policii šéfoval od jejího založení. Tedy dvacet let.
Proti jmenování Přikryla protestovala řada lidí od momentu, kdy se o změně začalo hovořit. Výběrové řízení na obsazení tohoto postu kritizovali i opoziční zastupitelé. Tvrdili, že je ušité na míru právě Přikrylovi. Koalice vedená Onderkou ale jeho jmenování do funkce nakonec prosadila.