Žádné drama a panika se nakonec nekonají, protože se jedná jen o cvičení lezeckých skupin hasičů. Z Blanska, Brna a Hodonína.

Záchranu cestujících z lanové dráhy u Macochy trénují jednou ročně. V pondělí jim nácvik ztěžoval desetistupňový mráz. „Pokud na lanovce u Macochy uvíznou cestující, bude na místě jako první lezecká skupina z Blanska. Z Brna, pokud to počasí dovolí, startuje vrtulník a vyráží také další skupina lezců. Nejprve zmapujeme, ve kterých místech se kabiny lanovky zasekly. Jsou dvě. Pak jaká je tam hloubka srázu, a začneme připravovat lanové cesty pro transport turistů do bezpečí. Buď směrem k hornímu parkovišti, nebo dolů k nástupišti lanovky u Punkevních jeskyní," popsal postup záchrany lidí v nepřístupném terénu instruktor blanenské lezecké skupiny Marek Jarůšek.

Další skupina hasičů lezců zajišťuje samotné spuštění turistů z kabiny na zem. „Lidi můžeme dostat ven i pomocí vrtulníku. Ten přiletí nad lanovku a na navijáku se záchranář spustí dolů. Na palubu se kromě posádky vleze dalších čtyři až pět lidí. Vrtulník může odletět na nedaleké parkoviště a vrátit se zpět. Ale pro tuto variantu zásahu musí být odpovídající počasí a dobrá viditelnost," upozornil Jarůšek.

Vrtulník k Macoše v pondělí přiletěl, a hasiči si tak procvičili i tuto modelovou situaci. „Při tomto druhu cvičení hraje velkou roli počasí. Když fouká, tak se kabina dost kymácí a také spouštění na kladkách po lanech lanovky není žádná legrace. Pořádně to s člověkem hází. Na druhou stranu slaňovat někam do podzemí, kde jsou stísněné prostory, je mnohem nepříjemnější," řekl na cvičení jeden hasičů, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Podle šéfa lanové dráhy Macocha Radka Hejče musí provozovatel lanovky podobné cvičení uspořádat podle zákona jednou ročně. „Letos provozujeme jednadvacátou sezonu a naštěstí jsme tady ještě ostrý zásah neměli. Občas jsme měli výpadek elektřiny. Jako zálohu máme agregát. Jednou se nám rozbilo ložisko na kladkách, převodovka a také elektromotor. Ale vždy jsme to vyřešili a hasiči nikoho z lanovky sundávat zatím nemuseli. Obsluha je na podobné případy vyškolená. Do čtvrthodiny musí vyhodnotit, jak v problémové situaci postupovat," dodal Hejč s tím, že v případě nouze musejí být turisté z kabiny lanovky nejpozději do dvou hodin na zemi.

Lanová dráha je dlouhá bezmála dvě stě padesát metrů. Turisty přepravuje od Punkevních jeskyní k hornímu můstku světoznámé propasti Macocha. Jezdí i opačným směrem. V nejvyšším místě je kabina lanovky šestatřicet metrů nad zemí. Ročně podle Hejče přepraví zhruba dvě stě až dvě stě padesát tisíc turistů. „Za těch jednadvacet let se lanovkou svezlo už téměř pět milionů lidí. Příští rok bychom ji chtěli vylepšit a udělat bezbariérový přístup také na nástupišti u Punkevních jeskyní," dodal Hejč.

DO PODZEMÍ

Lezecké skupiny hasičů necvičí na Blanensku jen záchranu lidí z lanovky, ale také z podzemí, kterým je Moravský kras vyhlášený. Před dvěma týdny vyprošťovali tři zraněné lidi, kteří při exkurzi do jeskyně Nový Lopač nedaleko Ostrova u Macochy spadli ze žebříku. Jeden z mužů se přitom do podzemí zřítil z výšky třiceti metrů. „Výcvik v lezecké skupině je poměrně náročný. Každý ho nezvládne. Většinou trvá rok," upřesnil Marek Jarůšek.