„Nám to moc nevadí, musíme si akorát dávat pozor, protože to nahoře klouže, ale větší problém by to byl při ostrém zásahu. Přesun lidí do bezpečí by se zkomplikoval,“ uvedl hlavní instruktor brněnských hasičů – lezců a leteckých záchranářů Jiří Buček.
Akce se měl zúčastnit i vrtulník, ten nakonec stejně jako loni kvůli ztíženým klimatickým podmínkám z Prahy nepřiletěl. „Od Nového roku budeme mít vlastní vrtulník v Brně. V případě dobrého počasí je to nejjednodušší možnost, jak zachránit lidi uvízlé v kabině lanovky,“ řekl Buček.
Většinu turistů lanovka převeze přes léto. Přesto by mohli hasiči vyjíždět k zásahu i v zimních podmínkách. Lanovka je totiž v provozu až do konce roku. „Za třináct let provozu lanovkou jelo přes tři miliony lidí a nikdy se žádná nehoda nestala,“ zaklepává svá slova do dřeva náčelník lanové dráhy Macocha Radek Hejč. Odstavena musela být letos v dubnu kvůli náročné výměně ložiska. „Životnost ložiska se blížila ke konci a nemohli jsme riskovat, že by se lanovka zasekla při provozu,“ vzpomíná na jarní opravu, při níž museli specialisté sundat lana, kabiny i pětitunové kolo, které odvíjí lano u horní stanice, Hejč.
Cvičný zásah koordinují brněnští záchranáři spolu s blanenskými hasiči. Ti mají za úkol v případě nehody zajišťovat přejímku vyproštěných osob u dolní stanice. Včera Blanenští hasiči slaňovali spolu s některými brněnskými kolegy do Macochy. „Je to pro nás zpestření výcviku. Takhle vysokou stěnu v okolí jinde nenajdete. Do Macochy jsme se dostali po sedmi letech,“ říká instruktor blanenských hasičů – lezců Marek Jarůšek. Fyzicky náročný výstup kolmé stěny propasti hasičům povolí ochranáři pouze jednou za čas.
Hasiči – lezci zasahovali letos v několika případech i na Blanensku. Naposledy zachránili pár ze skal kolem zatopeného lomu v Blansku. (hyn)