VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektromobil bez šťávy? Řidiči si jej mohou dobít i u cizích lidí doma

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Každý rok rostou počty elektromobilů o zhruba polovinu. Jejich dobíjení je možné i u cizích lidí doma. Čeká se však i průlom v kapacitě baterií.

14.4.2018 AKTUALIZOVÁNO 15.4.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Kucej

Prázdná nádrž automobilu už někdy vyděsila téměř každého motoristu. Zatímco pro auto se spalovacím motorem stačí zajít s kanystrem na nejbližší čerpací stanici, řidičům elektromobilů zbude pouze nabíjecí kabel v ruce a v hlavě otázka: Kam s ním?

Síť oficiálních dobíjecích stanic se obvykle koncentruje kolem hlavních silničních tahů, dálnic a ve velkých městech. Kromě nich je však možné si auto dobít i u řady lidí v domácnostech.

Zkušenost s tím má například Jakub Hruška, který dříve pracoval ve firmě zabývající se sdílením elektromobilů. „Jednou mi volala klientka, že už její auto nechce dál jet. Podíval jsem se na mapu a viděl, že nedaleko od ní je domácí nabíječka. Přijel jsem za ní s náhradním vozem a s jejím vybitým, které ještě zvládlo kousek jet, dorazil k nabíječce,“ popsal zkušenost Hruška.

Z mapy, jakou provozuje například portál Evmapy.cz, se dozvěděl nejen, kde je domácí nabíječka, ale také kontakt na majitele. „Stačilo jen zavolat, zda můžu přijet. Ještě se mi majitel omlouval, že není doma, jinak by mě prý pozval na čaj,“ doplnil Hruška.

Jedním z takových domácích poskytovatelů nabití auta je například Martin Kočka z Letovic na Blanensku. „Já mám pouze jednu zásuvku. Není to klasická nabíječka. Navštíví mě maximálně deset lidí ročně. Ještě nenastala doba elektroaut. Problémem je stále jejich cena. Je nesmyslně vysoká. Přitom k tomu není žádný důvod. Na tom autě není nic drahého. Je tam daleko méně komponentů než v klasických autech se spalovacím motorem,“ vysvětlil Kočka.

Pro zvětšení klikněte.

Dobíjecí místa v domácnostech, ať už nabíječku, nebo alespoň elektrickou zásuvku, nabízí v kraji šestnáct lidí. Dalších devětadvacet míst provozují instituce, firmy nebo energetické skupiny. Například ČEZ má v kraji šest stanic. „Nejvytíženější je ta v brněnské Černovické ulici, kde za loňský rok odebraly elektromobily necelých osmatřicet tisíc kilowatthodin elektřiny,“ uvedl mluvčí skupiny Martin Schreier.

Třeba model S od Tesly má v základní výbavě baterii o kapacitě sedmdesát kilowatthodin, odběr elektřiny v Černovické ulici tak odpovídá zhruba 542 nabitím.

Podporu elektromobilitě poskytuje ministerstvo dopravy. „Nabízíme dotační program, ve kterém je 850 milionů korun pro výstavbu dobíjecích stanic. Za tyto peníze předpokládáme stavbu pěti stovek rychlonabíjecích a osmi stovek běžných dobíjecích stanic,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového odboru.

Z elektřiny do aut se také neplatí spotřební daň. „Připravili jsme i novelu zákona, podle které by elektromobily nepotřebovaly dálniční známku,“ doplnila Rezková.

Na jižní Moravě je podle ministerských statistik k letošnímu únoru registrováno 439 aut na elektřinu. Podle zakladatele Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince jich každý rok přibývá zhruba o polovinu. „Automobilky se na ně čím dál více zaměřují. Zlepšuje se i situace s nabíjecími stanicemi, už to není takové dobrodružství jako kdysi,“ okomentoval Marušinec, který elektromobil vlastní už třináct let.

V brzké době navíc očekává průlom v oblasti baterií. „Vysoké učení technické si patentovalo technologii lithium-sirných baterií. Při stejné hmotnosti jako ty současné by umožnily dojezd automobilů až dva tisíce kilometrů,“ upozornil Marušinec, který na brněnské technice působí.

Průlom se očekává i v počtech nabíjecích stanic. Třeba ČEZ chce zahustit svou síť tak, aby byly padesát až šedesát kilometrů od sebe. „Chystáme nové stanice například ve směru na Břeclav a Mikulov,“ doplnil mluvčí Schreier.

Za kilometr platili padesát haléřů

Testovali malé auto na elektrický pohon, nyní využívají elektroskútr. Představitelé Hrušovan nad Jevišovkou tvrdí, že elektrovozítka u nich mají určitě budoucnost. „Malé auto pro dva pasažéry jsme zkoušeli asi dva měsíce. Pořizovací cena takového stroje je ale ještě poměrně vysoká, takže jeho nákup jsme zatím odložili,“ říká starosta Hrušovan nad Jevišovkou Miroslav Miloš.

S elektroautem denně jezdili hrušovanští úředníci po silnicích v okolí města. „Najezdili jsme maximálně sto šedesát kilometrů za den, na které jedno nabití baterií postačilo. Také jsme v pohodě dojeli bez dobíjení do Brna a zpátky,“ popisuje Miloš. Ujišťuje, že zkušenosti s provozem auta měli jen dobré.

Jeden kilometr provozu vyšel podle starosty asi na padesát haléřů. „Dobíjeli jsme u nás na úřadě v garáži. Firma, která nám auto zapůjčila, poskytla také speciál-ní zásuvku pro dobíjení. Kabel se speciální koncovkou jsme zapojili do běžné zásuvky na 230 třicet voltů. Jen trochu déle trvalo dobíjení, kolem osmi hodin. Když dobíjíme u dobíjecí stanice, trvá to asi jen dvě a půl hodiny,“ přibližuje starosta Hrušovan nad Jevišovkou.

Úsporný a ekologický provoz přiměl vedení města koupit alespoň elektrický skútr. „Používáme jej například pro rozvoz pošty. V budoucnu bychom ale rádi pořídili i elektroauto,“ dodává starosta Miloš.

Dobít auto trvá méně než hodinu

Podobně jako musejí řidiči aut se spalovacími motory tankovat palivo, dobíjejí majitelé elektromobilů akumulátory. Mohou to udělat na cestách u veřejné nabíjecí stanice, které mají různé provozovatele, nebo doma.

Nejrychlejší veřejné nabíjecí stanice akumulátory elektromobilu plně dobijí za méně než hodinu. „Nedají se však instalovat všude, protože potřebují silný elektrický výkon,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON.

Dobíjení elektromobilů nabízí na cestách i nadšenci a podnikatelé. Třeba Josef Babík na Hodonínsku. „Nabíjecí stanici nemám. V případě potřeby ale nabízím dobíjení ze zásuvky u domu. Vlastním elektroskútr a jsem s ním velice spokojený,“ uvedl.

V Adamově na Blanensku dobije zájemcům ve své dílně akumulátory elektrického vozidla Stanislav Červinka. „Sám elektromobil nemám. V Adamově nejsou rozšířené. Moc řidičů si u mě zatím baterie nedobíjelo,“ sdělil.

Doma lidé mohou dobíjet akumulátory elektromobilů více způsoby. S domácí stanicí trvá plné nabití řádově hodiny. Další možnost je nabíjet vůz přímo ze zásuvky. „Tento způsob je nejpomalejší,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON. Ze zásuvky lze podle ní nabíjet elektromobil třeba přes noc.

E.ON spravuje na jihu Moravy rozvodnou síť. Podle Herodesové pro ni nejsou stanice nebezpečím. „Nezpůsobují problémy, pokud je blízko trafostanice s dostatečným výkonem,“ podotkla.

Domácí nabíjecí stanici si lidé mohou pořídit za zhruba pětatřicet tisíc korun. „S instalací pomáhají kvalifikovaní elektrikáři. Je potřeba vybrat vhodné místo s přístupem silové elektřiny,“ řekl ředitel firmy Smart-EV, která stanice prodává, Patrik Pavel.

Při pořízení dobíjecího zařízení lidé často ani nemusejí upravovat elektrické obvody v domě. „Stačí, pokud mají kvalitní elektroinstalaci a dostatečný příkon,“ dodal Pavel.

Autor: Michal Rapco, Petr Uhlíř, Dalibor Krutiš

14.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Ostatní řemeslní pracovníci a 16 000 Kč Obsluha strojů a zařízení na výrobu keramiky a porcelánu (kromě cihel a dlaždic) operátor/ka výroby lití. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Poříčí 2534/24, 678 01 Blansko., Pracovní poměr na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení i na dobu neurčitou., Výroba žáruvzdorných materiálů pro slévárny. , Výhodou průkaz VZV - lze si vyřídit u zaměstnavatele, fyzická zdatnost, spolehlivost. Manuální zručnost a smysl pro samostatnou práci, Zaměstnanecké výhody: závodní stravování, pitný režim na pracovišti, odměny za výkon., Kontakt osobně po předchozí telefonické domluvě - volat v době 8.00-15.00 hod.: Ing. Petra Matějkována tel. 601 102 682, p. Eva Vondráčková tel. 725 984 512, nebo na e-mail. adrese: petmat@pyrotek.com, evavon@pyrotek.com. Pracoviště: Pyrotek cz, s.r.o., Poříčí, č.p. 2534, 678 01 Blansko 1. Informace: Petra Matějková, +420 601 102 682. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 12 000 Kč Elektrotechnici a technici energetici ve výzkumu a vývoji Elektrotechnik a technik energetik ve výzkumu a vývoji. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12000 kč, mzda max. 12500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Gellhornova č.p. 2228/1, 678 01 Blansko., Požadujeme:, - ruský jazyk na úrovni rodilého mluvčího, - znalost ruských energetických norem, - znalost elektrotechnických předpisů provozu ruských vodních elektráren. Pracoviště: Čkd blansko holding, a.s., Gellhornova, č.p. 2228, 678 01 Blansko 1. Informace: František Pořízka, +420 516 402 721. Řemeslné práce - Řemeslné práce Čalouník 20 000 Kč Čalouníci nábytku Čalouník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Práce v zavedené stabilní české společnosti. , - pracovní doba 5:45 až 14:25 , - možnost stravování ve firmě, příspěvek na oběd , - čisté moderní pracovní prostředí , - nástupní mzda 20 000 Kč, zvyšování platu po zapracování , - 13. a 14. plat , - nástup dohodou. Pracoviště: Ld seating s.r.o., Dřevařská, č.p. 2461, 680 01 Boskovice. Informace: Igor Huráb, +420 602 709 069. Výroba - Výroba Montážní dělník 14 000 Kč Montážní dělníci výrobků a zařízení. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nabízíme:, • dobré finanční ohodnocení, • příspěvek na penzijní nebo životní pojištění, • týden dovolené navíc, • příspěvek na stravování, , Požadujeme:, • nutná znalost a orientace v dokumentaci, • platná vyhláška č. 50 §6, • zkušenost s kabeláží, s oživením a nastavením elektroniky , • znalost zámečnických prací. Pracoviště: Adast systems, a.s., 679 04 Adamov 1. Informace: Aneta Váradiová, +420 516 519 201,737 217 745.

Fotbalová rozlučka Tomáše Rosického

Hráči McDonald´s Cupu se zúčastnili rozlučky Tomáše Rosického. Co jim vzkázal?

Policisté besedovali v Olešnici. Školáky zajímala technika.
9

Policisté besedovali v Olešnici. Školáky zajímala technika

V Ludíkově hořela mez a také les

Ludíkov – Pět jednotek hasičů vyjelo ve středu před šestou hodinou večer k nahlášenému požáru meze. Zasahovaly u obce Ludíkov.

Vítězství lípy. Stromu roku se ženy i poklonily

Velké Opatovice - Cenu Strom roku získala letos lípa z Velkých Opatovic. Zádvorská lepa, jak jí říkají místní, je už druhým stromem z tohoto města na Blanensku, který soutěž vyhrál. Letošní ročník, ve kterém soutěžily pouze takzvané stromy svobody, byl už sedmnáctý v pořadí a oslavil tak sté výročí založení Československa.

Nejoblíbenější jména dětí v Česku: Jakub a Eliška

Jižní Morava - U rodičů malých dětí se dostávají do obliby jména jako Adam či Sofie, naopak klesá obliba Terezek a Tomášů.

Požár lyské Kovony a hromadná nehoda v tunelu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 15. a 16. října 2018.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT