VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektromobil bez šťávy? Řidiči si jej mohou dobít i u cizích lidí doma

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Každý rok rostou počty elektromobilů o zhruba polovinu. Jejich dobíjení je možné i u cizích lidí doma. Čeká se však i průlom v kapacitě baterií.

14.4.2018 AKTUALIZOVÁNO 15.4.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Kucej

Prázdná nádrž automobilu už někdy vyděsila téměř každého motoristu. Zatímco pro auto se spalovacím motorem stačí zajít s kanystrem na nejbližší čerpací stanici, řidičům elektromobilů zbude pouze nabíjecí kabel v ruce a v hlavě otázka: Kam s ním?

Síť oficiálních dobíjecích stanic se obvykle koncentruje kolem hlavních silničních tahů, dálnic a ve velkých městech. Kromě nich je však možné si auto dobít i u řady lidí v domácnostech.

Zkušenost s tím má například Jakub Hruška, který dříve pracoval ve firmě zabývající se sdílením elektromobilů. „Jednou mi volala klientka, že už její auto nechce dál jet. Podíval jsem se na mapu a viděl, že nedaleko od ní je domácí nabíječka. Přijel jsem za ní s náhradním vozem a s jejím vybitým, které ještě zvládlo kousek jet, dorazil k nabíječce,“ popsal zkušenost Hruška.

Z mapy, jakou provozuje například portál Evmapy.cz, se dozvěděl nejen, kde je domácí nabíječka, ale také kontakt na majitele. „Stačilo jen zavolat, zda můžu přijet. Ještě se mi majitel omlouval, že není doma, jinak by mě prý pozval na čaj,“ doplnil Hruška.

Jedním z takových domácích poskytovatelů nabití auta je například Martin Kočka z Letovic na Blanensku. „Já mám pouze jednu zásuvku. Není to klasická nabíječka. Navštíví mě maximálně deset lidí ročně. Ještě nenastala doba elektroaut. Problémem je stále jejich cena. Je nesmyslně vysoká. Přitom k tomu není žádný důvod. Na tom autě není nic drahého. Je tam daleko méně komponentů než v klasických autech se spalovacím motorem,“ vysvětlil Kočka.

Pro zvětšení klikněte.

Dobíjecí místa v domácnostech, ať už nabíječku, nebo alespoň elektrickou zásuvku, nabízí v kraji šestnáct lidí. Dalších devětadvacet míst provozují instituce, firmy nebo energetické skupiny. Například ČEZ má v kraji šest stanic. „Nejvytíženější je ta v brněnské Černovické ulici, kde za loňský rok odebraly elektromobily necelých osmatřicet tisíc kilowatthodin elektřiny,“ uvedl mluvčí skupiny Martin Schreier.

Třeba model S od Tesly má v základní výbavě baterii o kapacitě sedmdesát kilowatthodin, odběr elektřiny v Černovické ulici tak odpovídá zhruba 542 nabitím.

Podporu elektromobilitě poskytuje ministerstvo dopravy. „Nabízíme dotační program, ve kterém je 850 milionů korun pro výstavbu dobíjecích stanic. Za tyto peníze předpokládáme stavbu pěti stovek rychlonabíjecích a osmi stovek běžných dobíjecích stanic,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového odboru.

Z elektřiny do aut se také neplatí spotřební daň. „Připravili jsme i novelu zákona, podle které by elektromobily nepotřebovaly dálniční známku,“ doplnila Rezková.

Na jižní Moravě je podle ministerských statistik k letošnímu únoru registrováno 439 aut na elektřinu. Podle zakladatele Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince jich každý rok přibývá zhruba o polovinu. „Automobilky se na ně čím dál více zaměřují. Zlepšuje se i situace s nabíjecími stanicemi, už to není takové dobrodružství jako kdysi,“ okomentoval Marušinec, který elektromobil vlastní už třináct let.

V brzké době navíc očekává průlom v oblasti baterií. „Vysoké učení technické si patentovalo technologii lithium-sirných baterií. Při stejné hmotnosti jako ty současné by umožnily dojezd automobilů až dva tisíce kilometrů,“ upozornil Marušinec, který na brněnské technice působí.

Průlom se očekává i v počtech nabíjecích stanic. Třeba ČEZ chce zahustit svou síť tak, aby byly padesát až šedesát kilometrů od sebe. „Chystáme nové stanice například ve směru na Břeclav a Mikulov,“ doplnil mluvčí Schreier.

Za kilometr platili padesát haléřů

Testovali malé auto na elektrický pohon, nyní využívají elektroskútr. Představitelé Hrušovan nad Jevišovkou tvrdí, že elektrovozítka u nich mají určitě budoucnost. „Malé auto pro dva pasažéry jsme zkoušeli asi dva měsíce. Pořizovací cena takového stroje je ale ještě poměrně vysoká, takže jeho nákup jsme zatím odložili,“ říká starosta Hrušovan nad Jevišovkou Miroslav Miloš.

S elektroautem denně jezdili hrušovanští úředníci po silnicích v okolí města. „Najezdili jsme maximálně sto šedesát kilometrů za den, na které jedno nabití baterií postačilo. Také jsme v pohodě dojeli bez dobíjení do Brna a zpátky,“ popisuje Miloš. Ujišťuje, že zkušenosti s provozem auta měli jen dobré.

Jeden kilometr provozu vyšel podle starosty asi na padesát haléřů. „Dobíjeli jsme u nás na úřadě v garáži. Firma, která nám auto zapůjčila, poskytla také speciál-ní zásuvku pro dobíjení. Kabel se speciální koncovkou jsme zapojili do běžné zásuvky na 230 třicet voltů. Jen trochu déle trvalo dobíjení, kolem osmi hodin. Když dobíjíme u dobíjecí stanice, trvá to asi jen dvě a půl hodiny,“ přibližuje starosta Hrušovan nad Jevišovkou.

Úsporný a ekologický provoz přiměl vedení města koupit alespoň elektrický skútr. „Používáme jej například pro rozvoz pošty. V budoucnu bychom ale rádi pořídili i elektroauto,“ dodává starosta Miloš.

Dobít auto trvá méně než hodinu

Podobně jako musejí řidiči aut se spalovacími motory tankovat palivo, dobíjejí majitelé elektromobilů akumulátory. Mohou to udělat na cestách u veřejné nabíjecí stanice, které mají různé provozovatele, nebo doma.

Nejrychlejší veřejné nabíjecí stanice akumulátory elektromobilu plně dobijí za méně než hodinu. „Nedají se však instalovat všude, protože potřebují silný elektrický výkon,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON.

Dobíjení elektromobilů nabízí na cestách i nadšenci a podnikatelé. Třeba Josef Babík na Hodonínsku. „Nabíjecí stanici nemám. V případě potřeby ale nabízím dobíjení ze zásuvky u domu. Vlastním elektroskútr a jsem s ním velice spokojený,“ uvedl.

V Adamově na Blanensku dobije zájemcům ve své dílně akumulátory elektrického vozidla Stanislav Červinka. „Sám elektromobil nemám. V Adamově nejsou rozšířené. Moc řidičů si u mě zatím baterie nedobíjelo,“ sdělil.

Doma lidé mohou dobíjet akumulátory elektromobilů více způsoby. S domácí stanicí trvá plné nabití řádově hodiny. Další možnost je nabíjet vůz přímo ze zásuvky. „Tento způsob je nejpomalejší,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON. Ze zásuvky lze podle ní nabíjet elektromobil třeba přes noc.

E.ON spravuje na jihu Moravy rozvodnou síť. Podle Herodesové pro ni nejsou stanice nebezpečím. „Nezpůsobují problémy, pokud je blízko trafostanice s dostatečným výkonem,“ podotkla.

Domácí nabíjecí stanici si lidé mohou pořídit za zhruba pětatřicet tisíc korun. „S instalací pomáhají kvalifikovaní elektrikáři. Je potřeba vybrat vhodné místo s přístupem silové elektřiny,“ řekl ředitel firmy Smart-EV, která stanice prodává, Patrik Pavel.

Při pořízení dobíjecího zařízení lidé často ani nemusejí upravovat elektrické obvody v domě. „Stačí, pokud mají kvalitní elektroinstalaci a dostatečný příkon,“ dodal Pavel.

Autor: Michal Rapco, Petr Uhlíř, Dalibor Krutiš

14.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 95 Kč

Řidiči dopravy nemocných a raněných řidič sanitních vozů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 95 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup dle dohody., Požadavek: ŘP sk. B., Mzda 95 Kč/hod., Životopis zaslat předem na e-mail. adresu: necas@meditransplus.cz. Pracoviště: Meditrans plus s.r.o. - pracoviště blansko, K. H. Máchy, č.p. 2342, 678 01 Blansko 1. Informace: Roman Nečas, +420 773 450 412.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 20 000 Kč

Programátoři počítačových aplikací Programátor/vývojář/analytik. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení. Nástup ihned nebo dle domluvy., Chcete se podílet na vývoji zajímavých produktů? Jste analytický, zodpovědný a samostatný člověk? Vyhovuje vám pružná pracovní doba? Hledáte stabilní společnost s důrazem na kvalitu, rychlost, čestnost, invenci, dialog a osobní přístup? Pokud jste si na tyto otázky odpověděl/a kladně, pak je tako pracovní nabídka přímo pro Vás., Vybraný úspěšný kandidát bude ZODPOVĚDNÝ za: analýzu potřeb zákazníka, návrh a tvorbu nového SW, testování a ověření vytvořeného SW, komunikaci s konzultanty, obchodníky., POŽADUJEME: znalost jazyka SQL, znalost vývojového prostředí Delphi výhodou, ŘP sk. B, základní znalost AJ (čtení dokumentace), samostatnost, schopnost učit se novým věcem / postupům., NABÍZÍME: zajímavou a tvůrčí práci na hlavní pracovní poměr, pružnou pracovní dobu, motivační finanční ohodnocení, přátelský kolektiv a moderní pracovní prostředí, zázemí stabilní, silné společnosti s velkým potenciálem a tahem na zaměstnance, zajímavé a motivující platové ohodnocení - 20.000-40.000 Kč dle zkušeností a praxe, řadu benefitů (sick days, profesní vzdělávání, stravování s příspěvkem zaměstnavatele, jazykové vzdělávání, příspěvek na dopravu, mateřská školka, aj.), dlouhodobou spolupráci., První kontakt na mail. adrese: personalni@gatema.cz. Pracoviště: Gatema a. s., Průmyslová, č.p. 2503, 680 01 Boskovice. Informace: Marie Vidláková, +420 720 979 656.

Výroba - Výroba Montér 25 000 Kč

Montéři a opraváři silnoproudých elektrických vedení montér rozvodných zařízení. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Vzdělání - vyučení, vyučení s maturitou nebo ÚSO s maturitou, odbornost vyhl. 50/78 Sb. §5 do 1000 V., Zaměstnanecké výhody: prémie, týden dovolené navíc., Kontakt: telefonicky v době 8-15 hod na č. 516 453 457, 602 791 024 - p. Josef Pernica, 725 720 854 - p. Josef Opatřil, na e-mail. adrese pernica.elektro@seznam.cz nebo osobně na výše uvedené adrese.. Pracoviště: Josef pernica - elektro, náměstí 9. května, č.p. 2310, 680 01 Boskovice. Informace: Josef Pernica, +420 602 791 024.

Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 9 455 Kč

Pomocní pracovníci obchodního provozu Pomocný pracovník/ce obchodního úseku. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 9455 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou., Požadujeme středoškolské vzdělání, práce na PC., První kontakt telefonicky na čísle: 602 781 464 nebo na mail: info@chdilna.cz. Pracoviště: Chráněná dílna tiro blansko s.r.o., Havlíčkova, č.p. 517, 678 01 Blansko 1. Informace: Jaroslav Hebelka, +420 602 781 464.


Organizátoři výstavy pro děti vytvořili speciální naučnou stezku Kosmický výcvik s rakeťákem.
4

Děti projdou kosmickým výcvikem. Zjistí, kolik by vážily na Venuši

Ilustrační snímek.
3

Počet minipivovarů stále roste. Chtěl jsem si to taky zkusit, vysvětluje majitel

Havárie motorky na silnici smrti: muž se ženou skončili na boskovické chirurgii

Krhov – Dva zraněné si vyžádala havárie motorky, která se stala v sobotu o půl jedenácté dopoledne na silnici I/43 mezi Krhovem a Černou Horou.

Žně potěšily jen pekaře, výrazně přibylo požárů na polích. Škody jdou do milionů

Jižní Morava - Rané žně zemědělcům radost nepřinesly, výnosy jsou horší. Farmáři mají obavy z nedostatku sena. Přibylo požárů techniky na polích.

V Letovicích otevřeli nové nádraží. Čekárna ale zůstává zavřená

Letovice – Otevřeno a současně i zavřeno. Z nového autobusového nádraží v Letovicích sice od začátku července vyjíždí část linek Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, ale klimatizovaná čekárna s toaletami zůstává zavřená. A zřejmě ještě dlouho bude.

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT