Čtyři nové veřejné rychlodobíjecí stanice vystaví v krajském městě Teplárny Brno. Vzniknou v ulici Špitálka, v lokalitě Červeného mlýna, blízko brněnského výstaviště a v Galerii Vaňkovka. „Elektromobil může být dobitý za dvacet, třicet minut. Záleží na velikosti baterie,“ řekl manažer projektu Jiří Šamánek.

S výkonem padesát až sto padesát kilowatt budou podle teplárenské společnosti patřit k nejrychlejším veřejným stanicím v zemi.

Výstavba začne v červnu. Řidiči je využijí od podzimu. Náklady jsou zhruba jeden a půl až dva miliony korun.

Skupina ČEZ má aktuálně v Jihomoravském kraji třináct veřejných dobíjecích stanic, z toho devět rychlodobíjecích. Nachází se v Brně, Hodoníně, Kuřimi a Ostrovačicích na Brněnsku a v Rousínově na Vyškovsku. „Nejvytíženější byla loni stanice v Černovické ulici v Brně, kde elektromobily odebraly celkově 22 151 kilowatthodin,“ vyčíslil mluvčí ČEZ Martin Schreier.

Dobíjecí stanice provozuje i firma E.On. Na jihu Moravy má pomalunabíjecí zařízení u Galerie Vaňkovka a brněnského letiště, rychlonabíjecí v Ostrovačicích na Brněnsku. „V dubnu jsme zprovoznili rychlonabíjecí stanici u Globusu v Brně,“ zmínila mluvčí E.On Božena Herodesová.

Podle posledních zveřejněných údajů ministerstvo dopravy registrovalo na jihu Moravy 601 elektromobilů.

Zakladatel Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec zdůraznil, že auto na elektřinu má vedle šetření životního prostředí i další výhody. „Elektřina stojí pětkrát až desekrát méně než palivo. Elektromobil navíc nepotřebuje skoro žádný servis,“ řekl.

Nový vůz stojí od šesti set do osmi set tisíc korun. „Je asi stejně drahé jako průměrně vybavená Škoda Octavia,“ porovnal Marušinec.

Elektromobily pořizují i obce. V Pohořelicích na Brněnsku ho koupili pro zaměstnance technických služeb města. „Jsme s ním spokojení, ale má své limity. Auto je lehké, v terénu klouže. Taky se tam nedá dát kartáč na zametání, protože by se mu asi rychle vybily baterky,“ zmínil místostarosta Josef Svoboda. Elektromobil stál město necelý milion korun.

Auto na elektřinu měli zapůjčené na půl roku i krajští záchranáři, ale usoudili, že se pro jejich výjezdovou skupinu nehodí. „Potřebujeme řadu spotřebičů, které vyžadují napájení, třeba soustavu výstražných světel,“ zmínila energetickou náročnost jejich mluvčí Michaela Bothová.

Elektromobilitu podporuje ministerstvo dopravy. Vyčlenilo na ni 850 milionů korun, které půjdou i na dobíjecí stanice. „Celkem má do konce roku 2023 vzniknout pět set rychlodobíjecích stanic,“ uvedla mluvčí rezortu Lenka Rezková.

Elektromobilita na jihu Moravy

počet elektromobilů na jihu Moravy: 601

výhody: úspora životního prostředí i peněz, skoro žádný servis

počet dobíjecích stanic: desítky, v celé republice 415, počet stanic neustále narůstá

nové stanice: u Globusu v Brně, další přibudou ve Špitálce nebo u Vaňkovky

náklady na nový elektromobil: 600 – 800 tisíc korun