Příští rok uplyne dvacet let od doby, kdy dělníci postavili most nad krasovým ponorem říčky Bílá voda u Holštejna. Místo propadlé silnice jako provizorní řešení. Po novém mostu a opravě rozbité silnice volají tamní lidé už léta. Konečně stavět se zřejmě začne letos.

Nyní Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje připravuje podklady pro výběrové řízení na firmu, která postaví most a opraví silnice. „Do dvou měsíců vypíšeme výběrové řízení na zhotovitele stavby. Termín, kdy se začne stavět, v tuto chvíli nemůžu říct. Záleží na vývoji výběrového řízení. Může to být letos. Ale pokud se vše protáhne a bude vyřízeno třeba až na podzim, může se také kvůli počasí začít stavět až příští rok," uvedla Eva Zouharová, vedoucí technicko správního úseku blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kra­je.

Silničáři již mají na akci za přibližně třiašedesát milionů schválenou dotaci z Regionálního operačního programu. Ta pokryje zhruba tři čtvrtiny nákladů. Stavební povolení jsou vyřízena. „Mám zprávy, že snad se už letos začne stavět. Silnice je opravdu ve velmi špatném stavu a přes most, kde se nevyhnou dvě auta, se také nedá jezdit do nekonečna. Samozřejmě nám to vadí, ale takhle bychom si mohli stěžovat na rozbité silnice po celém Blanensku," řekl starosta Holštejna Martin Hájek.

Nový most u Holštejna.

Netopýři v ohrožení?

Jízda po rozbité cestě a provizorní most vadí například Radkovi Popelkovi, který tímto úsekem často projíždí. „Silnice je tady dlouhodobě špatná. Po letošní zimě je to nefalšovaný tankodrom. Můžou za to ovšem také řidiči náklaďáků, kteří tudy jezdí i přesto, že most má nosnost tuším necelé čtyři tuny. O opravách se mluví každý rok a zatím se nic neděje," nelíbí se Popelkovi.

Ten také upozornil, že přejíždění aut po dřevěném povrchu mostu dělá velký hluk, který může ohrožovat netopýry v okolních jeskyních. „Když po mostě přejíždí auta, je to slyšel na kilometry daleko. Od odborníků jsem slyšel, že pro zimující netopýry je tento hluk životu nebezpečný," dodal muž.

Opravu silnic a stavbu mostu rozdělí silničáři do dvou etap. Kterou začnou jako první, také ještě není definitivně jisté. Podle Zouharové je nejpravděpodobnější varianta, že v první etapě se udělá nový povrch silnice od křižovatky U Kaštanu po Holštejn a postaví se nový železobetonový most. „Dopravu do Holštejna to zkomplikuje méně, než kdybychom začínali s opravou průtahu Lipovce," upřesnila Zouharová s tím, že tato etapa si vyžádá několikaměsíční uzavírku silnice.

V další fázi se má postupně udělat nový povrch včetně chodníků na průtahu Lipovcem. Až po obec Rozstání. „Cestu přes obec máme rozbitou. A chodníky jsou také ve špatném stavu, takže opravu samozřejmě uvítáme," poznamenal starosta Lipovce František Kopřiva.