Uplynulá zima byla výjimečná zejména svou délkou. „Padající kameny se objevují každým rokem. Letos je to však kvůli dlouho nekončícímu zimnímu počasí ještě o něco horší. Řidiči nás o úsecích, kde hrozí nebezpečí, sami informují. I díky jejich spolupráci a ohleduplnosti se zatím nestala žádná dopravní nehoda v souvislosti s tímto problémem," uvedla policejní mluvčí Iva Šebková.

Nejhorší situace podle ní bývá především v brzkých ranních hodinách. „Je to kvůli tomu, že zatímco v noci se teploty stále na některých místech drží kolem nuly, po východu slunce se naráz oteplí, půda zvlhne a je kluzká," vysvětlila Šebková.

Policisté poznatky od řidičů předávají pracovníkům správy a údržby silnic. „Je to tak každý rok. Musíme jezdit na postižená místa a kameny odstraňovat. Naštěstí se většinou nejedná o nějaké závratné množství horniny, proto úklid netrvá dlouho," podotkl vedoucí Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje pro oblast Blansko Miloš Bažant.

U Šebrova i Lhoty

Mezi nejrizikovější lokality v regionu patří cesta mezi Blanskem a Šebrovem nebo Doubravicí nad Svitavou a Lhotou Rapotinou. „Jde hlavně o to, že v těchto úsecích musí řidiči projíždět mnoho docela ostrých zatáček, takže nevidí dostatečně daleko před sebe. Musí proto být maximálně opatrní. Ale riziko hrozí třeba i v Gellhornově ulici v Blansku," upřesnila Šebková.

Podle Bažanta se dá mnoha komplikacím předejít. „Stačila by větší péče a zájem ze strany majitelů pozemků, u kterých posuv horniny hrozí. Ti se o to však až na výjimky nestarají. Sami jsme se rozhodli oslovit vlastníky některých lesů a naštěstí se nám s nimi podařilo domluvit na tom, že se pokusí vytvořit alespoň minimální zábrany, případně budou kameny sami průběžně odstraňovat," ocenil vedoucí blanenských silničářů.

Pavel Mauer ze Školního lesního podniku Křtiny přiznává, že tento problém příliš neřeší. „Je pravda, že to k lesům patří, ale my se staráme spíše o stromy. Letos všechno značně zkomplikovala dlouhá zima, na vše v přírodě působí prudký vítr, déšť nebo zvětrávání. Osobně ale nevím jistě, co bychom proti pádu kamenů mohli udělat," vylíčil zástupce ředitele podniku.

Většina řidičů už si zvykla na to, že podobné nesnáze začátek jara pravidelně provází. „S kameny na silnici se potýkám třeba u Klepačova nebo Olomučan. Ale na všechno se dá zvyknout, navíc na mnoha místech pomáhají preventivní dopravní značky," připomněl například profesionální řidič z Blanska Vladimír Vaněk.

Dodržujte povolenou rychlost

I v tomto případě je však podle něj nejdůležitější řidičův přístup. „Stejně jako u všech ostatních dopravních situací je zásadní, aby řidiči nepřeceňovali své schopnosti a dodržovali maximální povolenou rychlost," upozornil Vaněk.

Padající kameny potkávají na cestách i cyklisté, kterých teď díky oteplení venku přibylo. Ti ale většinou žádné problémy řešit nemusí. „Na kole mám oproti jízdě v autě jednoznačnou výhodu v tom, že mám o cestě, po které jedu, dokonalý přehled. Mezi Adamovem a Blanskem je míst, kde je popadané kamení, dost, ale já jsem na jaře vždycky připravený. Něco jiného by bylo, kdyby hornina zasypala některý úsek tak, že by se jím projet nedalo, ale to se naštěstí nestává," prohlásil Robert Šamonil z Adamova.