Už týden musí za jízdu po jihomoravských silnicích I/50 na Uherské Hradiště a I/43 na Svitavy řidiči kamionů zaplatit mýtné. Obcím, kudy tyto tahy první třídy vedou, jejich zpoplatnění zatím od nákladní dopravy nepomohlo. Vesnice, kterými mohou kamiony úseky objíždět, jejich větší nápor dosud nezaznamenaly. Někteří dopravci plánují kvůli mýtnému zdražení svých služeb.

Úředníci na ministerstvu dopravy plošné problémy spojené s novým systémem neočekávají. „Zpoplatnění silnic první třídy nemusí nutně znamenat jejich objíždění, ale lze poskytnout kompenzace obcím, kam se prokazatelně přesunula doprava,“ informoval mluvčí ministerstva František Jemelka.

Ilustrační foto - kamiony
Platit za I/43? Vždyť je to noční můra, vadí dopravcům mýto na silnicích 1.třídy

Starostka Drásova na Brněnsku, který leží v blízkosti silnice I/43, Martina Bočková se domnívá, že dopady mýtného kvůli svátečnímu období zatím nelze vyhodnotit. „Ostrý provoz v mnoha firmách začal až nyní. Zatím nevíme, ale strach máme, protože na hlavním tahu v obci je kritické zúžení, kde se dvě auta nevyhnou a kamiony mohou zablokovat provoz,“ uvedla.

Rozšíření mýtného systému od 1. 1. 2020
- Od prvního ledna letošního roku platí pro kamiony povinnost platit mýtné na 868 kilometrech silnic první třídy v celé republice.
- V Jihomoravském kraji se nový systém týká silnic I/50 na Uherské Hradiště a I/43 na Svitavy.
- Tyto úseky dohromady měří 130 kilometrů, zasahují do Pardubického a Zlínského kraje.
- Obce, kam se případně nákladní doprava přesune, mohou získat kompenzaci v podobě příspěvků ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Stejně jako Bočková, ani starosta Nemotic na Vyškovsku, které leží poblíž tahu I/50, Antonín Hroza vyšší počet kamionů nezaznamenal. „Pokud se to změní, budeme situaci řešit společně s dalšími obcemi, kterých se to týká,“ nastínil.

Zástupci nedalekých Bučovic na Vyškovsku, kudy vede I/50, zpoplatnění vítají. Chtějí, aby se kamionová doprava přesunula na dálnici D1. „Mýtné se zřejmě ještě projeví. Projíždí tudy hodně kamionů. Nejvíc nám pomůže obchvat, na jehož přípravě pracujeme,“ sdělil místostarosta města Jan Růžička.

Fakultní nemocnice v Bohunicích - ilustrační foto.
Místo narození Bohunice: o 17 dětí méně. Nemocnici chybí porodní asistentky

Podle starosty Lipůvky na Blanensku, kudy vede I/43, Ivo Pospíšila zpoplatnění úlevu od nákladní dopravy nepřinese. „Není tady objízdná trasa. Připravujeme alespoň radary, které mohou žití místním zpříjemnit,“ konstatoval.

Dopravci využívat jiné trasy neplánují. „Objíždět placené úseky je hloupost, ale postupně musíme zdražit naše služby, abychom pokryli náklady. Kilometr tak nebude stát třeba sedmadvacet korun, ale devětadvacet,“ uvedl jednatel dopravní společnosti Mykol z Hodonínska Bohumil Marada.

Ilustrační foto.
Značky, plošný zákaz? Řeší, jak zabránit kamionům objíždění nových úseků s mýtem

Zástupci autodopravní firmy K&K z Boskovic se s placením mýta už smířili. „Nic s tím neuděláme a nemáme jinou možnost. Než dojedeme na dálnici, tak stejně musíme využít silnici I/43. Navíc si myslím, že v přilehlých vesnicích bude brzy platit zákaz pro tranzit,“ poznamenal syn majitele Vlastimil Klíč.