Jedinou příjezdovou cestu k pískovému lomu v Dolní Lhotě lemuje přes dvacet rodinných domů. Kolem nich denně projíždí desítky nákladních aut mířících do pískovny nebo z ní. „Jsou to těžká nákladní auta, která dělají velký hluk a ten nás ruší. Navíc náklaďáky způsobují otřesy, kvůli kterým nám praskal dům. A nejsme jediní, tento problém má většina lidí z ulice. Kdysi provozovatelé lomu slibovali, že se situace zlepší, že se lom zrekultivuje a auta přestanou jezdit. Uvažovali také o jiné příjezdové cestě do lomu. Zatím se ale nic nezměnilo, všechno zůstalo jen u slibů a auta nás ruší dál," postěžoval si jeden z Dolnolhotských, který nechtěl zveřejnit své jméno. Redakce ho ale zná.
Podobné zkušenosti má i další žena z vesnice, která žije v blízkosti lomu. „Praská nám dům i okenní tabulky, které musíme neustále vyměňovat. Navíc těžká nákladní auta ničí i silnici, která je plná záplat. Velmi se tu také práší. Sice se tu pravidelně kropí silnice, ale například v létě, kdy je prašnost největší, silnice hned uschne, takže kropení nemá velký efekt. Nákladní auta z lomu navíc jezdí i v noci, což nás budí," přiblížila žena. Ani ona si nepřála zveřejnit své jméno. Dodala, že v minulosti tamní lidé podepisovali i petice, aby nákladních aut kolem jejich domů jezdilo méně. „Bohužel to příliš nepomohlo," podotkla žena s tím, že také doufala v to, že lom jeho provozovatel zrekultivuje a omezí dopravu.
Nynějším provozovatelem pískovny je společnost Kalcit s. r. o. Podle ředitele dolnolhotské pískovny Petra Olšanského je ale současná doprava do lomu spojena právě s jeho rekultivací. „Kvůli rekultivaci máme totiž povoleno v pískovně ukládat prověřené stavební sutě a výkopové zeminy. Jáma, která vznikla po vytěžení písku, se musí zavézt, aby nedocházelo k posuvu okolního masivu," vysvětlil Olšanský.
Jiná cesta není
Jak dlouho bude ještě rekultivace trvat, však odhadnout nedokázal. To, že nákladní auta z pískovny ruší lidi, si ale uvědomuje. „Chtěli jsme proto využívat jinou cestu, která vede do pískovny z druhé strany mimo zastavěnou část Dolní Lhoty. Bohužel některé pozemky, přes které by cesta vedla, jsou soukromé a s jejich vlastníky se nepodařilo dohodnout. Město tak tuto cestu vůbec nezapracovalo do svého územního plánu. Nemáme tak jinou možnost než využívat silnici přes Dolní Lhotu," řekl Olšanský.
Stížnosti lidí na hlučná nákladní auta v Dolní Lhotě registrují i na blanenském městském úřadě. „Je to dlouhodobý problém. Provozovatelé pískovny mají ale povolení v pískovně nadále pracovat a jiná cesta než přes Dolní Lhotu z lomu nevede. Otřesy z nákladních aut se snažíme alespoň zmírnit tím, že jsme zatím opravili povrch části ulice, po které nákladní auta jezdí," řekl vedoucí odboru investičního a územního rozvoje Městského úřadu Blansko Marek Štefan.