Revoluce v papírování začala. Firmy a státní instituce musejí spustit takzvané datové schránky. Klasické doručování úředních písemností se díky nim přesouvá na internet. Na jižní Moravě však systém vzbuzuje rozpaky.
Instituce upozorňují, že datové schránky nejsou technicky dostatečně připravené. „Neustále narážíme na různé problémy. Například řešíme, jak si budeme předávat dopisy, které jsou určené pro konkrétní odbory. Bohužel datová schránka nefunguje jako email. Nelze v ní zadat více adresátů,“ postěžoval si starosta Pohořelic na Brněnsku Josef Svoboda.
Tamní městský úřad bude mít jedinou adresu datové schránky. „Podání si tak musíme rozdělovat. Po určitou dobu to pro nás ještě bude znamenat více práce. Snad se se schránkou ale naučíme pracovat efektivně co nejdříve,“ doufá Svoboda.
Špatná hesla
Některým starostům zase zkomplikovaly spuštění datové schránky chybné přihlašovací údaje. „Ty, které jsme dostali v obálce, byly chybné. Nemohli jsme se přihlásit do systému. Pokud vím, má tento problém víc obcí,“ upozornil starosta Miroslavských Knínic na Znojemsku Petr Příkazský.
Nápravu musel zařídit na nejbližším pracovišti služby Czech Point. „Požádal jsem o zrušení zaslaných údajů a vydání nových. Očekával jsem, že se vše vyřídí na počkání, jak to psali v průvodním dopise. Nakonec ale musím čekat, až mi nové přihlašovací údaje přijdou poštou,“ dodal Příkazský.
Podle mluvčí městského úřadu v Hodoníně Petry Kotáskové mají tamní úředníci problémy především s napojením aplikací jiných úřadů. „Do datových schránek zatím není zařazený třeba program na zpracování dávek v hmotné nouzi. Dodavatel softwaru slibuje, že do konce října zajistí napojení i této aplikace. V opačném případě budeme vše připisovat ručně. A budeme tak zbytečně ztrácet čas,“ upozornila Kotásková. Zároveň však dodala, že Hodonín je na spuštění své schránky dobře připravený.
Brněnský magistrát zprovoznil datovou schránku už prvního října. Od té doby naráží na různé chyby úředníků. „Občas nám dojdou špatně označené zásilky, které vůbec nejsou pro magistrát, ale pro městské části. To se určitě zlepší, až si na to úřady lépe zvyknou a vše si natrénují,“ doufá vedoucí organizačního úseku brněnského magistrátu Rostislav Obrlík.
Nutné školení
Úřady nedokáží spočítat, na kolik je zavedení datových schránek vyšlo. Musely kvůli němu proškolit zaměstnance nebo nakoupit novou techniku. „Spoustu věcí bychom ale pořizovali i bez schránek. Bylo by tak nesmírně složité spočítat, kolik jsme utratili za zařízení spojené s novým systémem,“ uvedl Jiří Janáček z odboru vnitřních věcí brněnského magistrátu. Podobně argumentoval i mluvčí úřadu Jihomoravského kraje Jiří Klement.
Proškolení na datové schránky si pochvaluje třeba tajemnice radnice nejmenší brněnské městské části Útěchov Miroslava Němcová. „Prošla jsem školením od magistrátních úředníků i kurzem České pošty. Datovou schránku ovládám dobře, práci mi nepřidá,“ sdělila Němcová, jediná zaměstnankyně útěchovského úřadu.
ROZHOVOR - Datové schránky mají lidem a firmám usnadnit komunikaci s úřady. Zatím se však zdá, že přináší více starostí než užitku. Podle ředitele brněnského vývojového centra počítačového softwaru ecommerce.cz Pavla Gráfa je systém nedomyšlený.
Proč?
Zatím se mluví jen o tom, jak dokument odeslat a přijmout. Co se s ním bude dít dál, už jasné není. Většina institucí asi všechno vytiskne a bude s papíry zacházet stejně jako doposud. Kvůli tomu datové schránky nevznikly.
Jak by tedy měly úřady a další instituce s materiály z datových schránek zacházet?
Musí změnit způsob vnitřního oběhu dokumentů z papírové do elektronické formy. To je ale pro mnoho firem složité a drahé. Musely by si zavést nový systém uvnitř společnosti a proškolit zaměstnance. A i tak může docházet k mnoha problémům.
K jakým konkrétně?
Hrozí lavina žalob o popření pravosti dokumentu. Úředník si totiž stáhne dokument, uloží ho do počítače a o víc se nestará. Jenže časem nebude možné ověřit platnost elektronického podpisu. Ta vyprší nejpozději po roce.
Jo možné se takovým problémům vyhnout?
Je třeba si u certifikačních firem zařídit takzvané časové razítko, kterým se každý rok může elektronicky podepsaný dokument orazit. Tím se jeho platnost prodlouží.
Mohou se objevit ještě nějaké další problémy?
Například ne všichni lidé vědí, že dokumenty musí posílat jen v určitém formátu vhodném pro archivaci. Navíc pravost elektronického podpisu dokumentu se nedá potvrdit za delší dobu než deset let.
Snazší obsílky? Spíš noční můra
Přesně před týdnem zažil systém datových schránek velký kolaps. Nemohl se do něj připojit ani jeden soud. To ještě více prohloubilo obavy, které justiční úředníci z nového projektu mají. Schránky jim přitom mají zajistit snadnější a spolehlivější způsob rozesílání obsílek.
Informatik okresního soudu ve Vyškově Jan Fiala si stěžuje, že úředníci nemají dostatečné vybavení. „Zastaralé jsou především servery, na nichž datová schránka běží,“ řekl Fiala. Zastaralé počítače, které na vyškovském soudě slouží jako servery, především zpomalují chod schránek. „Už jsme na tento problém upozornili ministerstvo vnitra. Řešit ho však musíme za běhu,“ uvedl Fiala.
Datovou schránku si vyškovský soud aktivoval minulý týden. Podle Fialy se kvůli ní zpomalí práce úředníků. „Odpadne jim sice práce s papíry v obálkách, proces vytváření dokumentů v datové schránce je ale mnohem pomalejší,“ upozornil Fiala na to, že úředníky čeká náročnější práce. Ostatní zaměstnance soudu už se svými kolegy informatiky na nový systém proškolil.
Obavy vyškovských kolegů nesdílí zaměstnanci Městského soudu v Brně. Na problémy si nestěžují. „Technicky jsme určitě připraveni. Uvidíme, jak bude vše fungovat v praxi při ostrém spuštění,“ řekla mluvčí brněnského městského soudu Soňa Nováčková. Městský soud nechal proškolit sto padesát zaměstnanců. „Školení trvalo tři dny. Každý den jím prošli zaměstnanci z jedné z našich tří budov,“ uvedla Nováčková.
Jiří Nováček,
24 let, Brno
Až doteď jsem nevěděl, co to je datová schránka. Ale podle toho, co o ní slyším si myslím, že bych ji mohl využít. Vypadá to mnohem pohodlněji, než běhání po úřadech. Ještě o tom popřemýšlím, jde o to, zda budu něco podobného skutečně potřebovat.
Kristýna Hrachovinová,
18 let, Blansko
O datových schránkách jsem ještě neslyšela. Zaznamenala jsem elektronické schránky na poště. Ty mají lidi ušetřit od toho, aby posílali zbytečně moc papírů. Kdo si to zavede, nebude si muset chodit pro doporučený dopis. Poputuje rovnou do schránky.
Ladislav Zemánek,
52 let, Moravská Nová Ves
Už jsem ji měl za firmu zařídit, ale zatím jsem to nestihl. Nechávám to na poslední chvíli. Jestli to k něčemu bude, to nevím. Mají zajistit, aby se lidé nevyhýbali doporučeným dopisům, s tím ale problém nemám. Zařídit si ji stejně musím.
Pavel Macháček,
22 let, Hodonín
Pojem datová schránka slyším úplně poprvé. Nepotřebuji ji, mám email. Netuším, pro koho je zavedení datových schránek povinné, zda pro nějaké úřady nebo instituce. Datum jejich spuštění mi také nic neříká. Nestuduji totiž ekonomickou školu.
Jiří Danko,
26 let, Vyškov
Nevím vůbec o co jde, ale domnívám se, že takovou službu bych stejně nevyužil. Je vhodná spíš pro větší společnosti nebo pro podnikatele. Pro běžné lidi, kteří dostanou doporučený dopis jednou za čas, není problém vyzvednout si ho na poště.
Zdeněk Frank,
40 let, Znojmo
Už jsem o datových schránkách slyšel. Podle mého názoru je to zatím zbytečná věc, kterou nemá nikdo vyzkoušenou. Kdyby to raději nejdříve vyzkoušely nějaké firmy mezi sebou. Pro mě je lepší vše řešit emailem, za který nemusím nic platit.
TEREZA BARTOŠÍKOVÁ A PETR JEŘÁBEK