„Kdy se už konečně začne dálnice D43 stavět? Přes dvacet let se nic neděje, to je neskutečné. Pořád se o ní jen mluví. Měl by se konečně najít někdo, kdo bouchne do stolu a řekne, že to takto dál nejde," rozohnil se muž, který se představil jako Ladislav.

Jenže podle odborníků to není tak jednoduché. Kraj neměl dříve schválené zásady územního rozvoje, protože trasu dálnice některé obce napadly u soudu. A tak stát nemohl v přípravách pokračovat.

Přepracovaný klíčový dokument byl sice krátce před říjnovými krajskými volbami hotový, podle poslance Jaroslava Klašky se ale může stát, že někdo bude mít proti němu znovu námitky. „Proslýchá se, že se opět připravuje nějaká žaloba. To by celý proces neúměrně prodloužilo. I pokud by ji nikdo nepodal, čeká nás řada kroků, které vyžadují určitý čas. Je potřeba projednat vliv stavby na životní prostředí, požádat o územní rozhodnutí nebo pořídit dokumentaci pro stavební povolení. To vše bude trvat řadu měsíců," přiblížil Klaška.

Na to, kdy výstavba dálnice začne, neuměl nikdo ani orientačně odpovědět. Podle Klašky by ale přípravy mohla urychlit novela stavebního zákona. „Některé z kroků by se tak daly spojit do společného řízení. Ve sněmovně je připravena ke druhému čtení," poodhalil poslanec.

Brněnská pobočka Ředitelství silnic a dálnic dokončuje tahovou studii pro D43. „Obsahuje asi osm variant jednotlivých koridorů. Respektujeme původní německou trasu, ale postupně se víc přiklání ke státní silnici I/43. Studie bude sloužit jako podklad pro územní studii, kterou zadá Jihomoravský kraj. Ministerstvo dopravy pak doporučí vhodnou variantu," nastínil projektant Tomáš Hruban.

Protože je dálnice stále v nedohlednu a aut na silnici I/43 rok od roku přibývá, hodlá na ní Ředitelství silnic a dálnic udělat opatření pro zvýšení bezpečnosti. Tahová studie má být hotová v závěru letošního roku.

Podle vedoucího úseku výstavby silnic Tomáše Vyhlídala je v plánu asi dvanáct akcí mezi Brnem a Svitávkou. Jako například směrový oblouk v Lipůvce ve směru na Blansko, odbočovací pruh v Milonicích, kde je cílem zlepšit stávající křížení, nebo odbočovací a napojovací pruhy u Krhova a Voděrad.

Dále je navržený nový obchvat v Bořitově, v Závisti pak stoupací pruh a mimoúrovňové křížení anebo narovnání profilu silnice u lomu v Černé Hoře. „Některé akce jsou v pokročilém stadiu příprav a chceme se do nich pustit kolem roku 2020 až 2021. V tuto chvíli ale nedokážu říct, které upřednostníme. Bude to záležet na mnoha faktorech, i finančních. Nelze všechno udělat najednou. Například záměr úprav u lomu v Černé Hoře bude brzy projednávat centrální komise ministerstva dopravy. V lednu příštího roku se přípravy rozběhnou naplno," přiblížil Vyhlídal.

Podle vedoucího blanenských silničářů Miloše Bažanta vypukne pravděpodobně v příštím roce také rekonstrukce mostu v Černé Hoře. Za to bude ráda jedna z obyvatelek, která v jeho blízkosti bydlí. „Auta mi jezdí deset metrů od domu. Těžko se tam vyhýbají, kolikrát sjedou i do příkopu. Když tam jednou skončí náklaďák, může mi najet do domu. Mám obavy, že mi dům za chvíli spadne. Ty otřesy a hluk jsou šílené, každý večer se modlím za to, aby tam byla protihluková stěna," popsala žena.

Bažant upřesnil, že stavba je v režii Ředitelství silnic a dálnic. „Je na ni vydané stavební povolení, most by se měl opravovat příští rok na jaře a bude mít i protihlukové prvky. Ve směru od Brna na Svitavy budou auta jezdit po stavbě, ze Svitav na Brno povede objízdná trasa přes Černou Horu," sdělil Bažant.

V příštím roce určitě vypukne oprava mostu a stavba trvalé okružní křižovatky u Moravských keramických závodů v Rájci-
Jestřebí. „Začneme nejpozději v dubnu a práce potrvají zhruba osm měsíců. Most bude zcela uzavřen. Cestující musejí počítat i s výlukami na trati a objízdnými trasami," doplnil Bažant.