V devatenáctém století bylo módní ve volnu jezdit do lázní, ve třicátých letech toho minulého zas lidé chodili na pěší procházky. „Teď pro změnu rádi jezdí na kole. Bohužel u nás nikdo zázemí pro cyklistiku nebudoval padesát let a teď to musíme dohánět," upozornil Kvasnička.

Levnější výstavba

Stavba asfaltových cyklostezek je pro mnoho obcí příliš drahá. Kilometr stojí až dva a půl milionu korun, kdežto v případě singletrailu třeba jen 350 tisíc. Proto se nyní rozhodli stavbu jednosměrných rekreačních tras podpořit i jihomoravští zastupitelé třímilionovou dotací. „Do regionu to přiláká nové návštěvníky," věří náměstek hejtmana Roman Celý.

Třeba oblíbené Rychlebské stezky v Olomouckém kraji navštíví ročně o deset tisíc turistů víc než v době před jejich otevřením. Jejich tvůrce je Pavel Horník, který zmapuje a vytrasuje také stezky v Jedovnicích.

Jejich první část s lehkými a středně obtížnými úseky otevře už v květnu či červnu příštího roku. „První dva okruhy budou měřit asi čtyřiadvacet kilometrů. Trasy se vždy budují tak, že část z nich vede přírodou už po existujících stezkách," objasnil Tomáš Tureček ze spolku Singletrail Moravský kras, který připravuje projekt.

U lesních cyklostezek je snazší i výkup pozemků, který často komplikuje hledání tras pro asfaltové cyklotrasy. V okolí Jedovnic se už zástupci spolku s vlastníky půdy dohodli a stavět chtějí začít na přelomu září a října. „Část území, kudy trasa povede, vlastní i šlechtická rodina Belcrediů. Jejich pozemky sahají až k Mariánskému údolí na kraji Brna," nastínil Tureček budoucí trasu.

Snáz k jeskyním

Údolí v brněnské městské části Líšeň je už nyní mezi cyklisty oblíbené. Nástupní místo lesní cyklostezky na kraji Brna se líbí i tamnímu starostovi Břetislavu Štefanovi. „Určitě to podpoří turistický ruch. Lidé se navíc snadněji dostanou například k jeskyním v Moravském krasu, které jsou vzdálené jen pár kilometrů," vysvětlil. Do Mariánského údolí navíc nedávno začaly jezdit i speciální cyklobusy.

Nápad podpořila i náměstkyně brněnského primátora Klára Liptáková, ale s výhradou. „Trvala jsem na tom, aby spolek pomohl nejdřív vystavět samostatný okruh kolem Brna tak, aby se mohl kdokoli po práci s rodinou vydat ještě na pár hodin na kratší vyjížďku," vysvětlila.

První část okruhu je už naplánovaná. Povede od medláneckého letiště přes Řečkovice až ke Kuřimi na Brněnsku a zpět v kopcích nad Brněnskou přehradou.

Singletrail: cestu mezi stromy v lese na kole zvládnou i děti

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE