„Než se průtah opravil, dalo se po Svitavské projet na kole celkem v pohodě. I když silnice byla místy dost rozbitá. Teď je tam spousta ostrůvků, silnice je mnohem užší a řidiči mají problém kolaře předjet. Je to ale o zvyku. Že bych se tam teď cítil víc v nebezpečí, to zase ne. Na silnici musí být člověk ve střehu pořád," řekl Blanenskému deníku Rovnost Michal Pekárek.
Úzký průtah
Někteří však upozorňují, že průtah je kvůli novým úpravám ve Svitavské velmi úzký a právě cyklisté mohou brzdit provoz. „Nedávno jsem šla po Svitavské pěšky a musela jsem se smát, ač situace byla spíš k pláči. Od Billy jelo pět cyklistů za sebou. Takových svátečních, žádní závodníci. A kolona osobáků je následovala. Po několika minutách mi zmizeli u nádraží. Až pojedou hasiči k zásahu, nechci domýšlet," napsala na facebookový profil Deníku Martina Němcová.
Kvůli podzimnímu počasí už řada lidí uklidila kolo do sklepa, ale na jaře mohou mít na Svitavské problémy. Cyklostezku od autobusového nádraží, která vede přes Sportovní ostrov Ludvíka Daňka až k hornímu blanenskému splavu, totiž využívají spíše chodci, běžci, bruslaři a rodiče s kočárky. „Po stezce kolem Svitavy občas na kole jedu, ale člověk se tam musí proplétat mezi chodci. Cesta je moc úzká. Navíc to není souvislý úsek od začátku na konec Blanska a některé přejezdy silnic jsou nedomyšlené. Třeba napojení u autobusového nádraží ve směru od Brna. Tam je v hustém provozu najet na stezku těžké. Když jedu na kole, tak raději po průtahu," poznamenal cyklista Petr Karlík z Blanska.
Vedení města chtělo cyklisty z hlavního tahu odklonit k řece Svitavě a vybudovat souvislou stezku v délce několika kilometrů. Od jižního okraje města až po průmyslovou zónu. V současnosti se dokončuje část cyklostezky v délce asi šesti set metrů na severním okraji Blanska.
Vede od firmy Isan ke křižovatce na Horní Lhotu. „Stezka bude navazovat na již existující část do Ráječka. Následovat bude stavba další části směrem do centra Blanska. To by mělo být výhledově do dvou až tří let," uvedla Leona Mazourková z odboru investičního a územního rozvoje blanenské radnice.
V budoucnu chtějí Blanenští propojit část stezky ze Sportovního ostrova lávkou přes řeku k průmyslové zóně. Další úsek od autobusového nádraží ven z města ve směru na Brno je zatím nejistý. Původní varianta pokračovat kolem řeky Svitavy je totiž moc nákladná. Musela by se tam postavit opěrná zeď. Stezka tak zřejmě povede okrajem průtahu.
Nákladný projekt
Před časem si Blanenští nechali udělat studii na stavbu cyklostezky z Blanska kolem řeky Svitavy po Kateřinský most. Ta počítala se zhruba čtyřkilometrovou asfaltovou cestou, opěrnými zdmi a mosty. Začínala by u ředitelství ČKD Blansko a
pak vedla po pravé straně silnice ve směru na Šebrov. U křižovatky na Olomučany by vedla po břehu řeky pod mostem na lesní cestu. Projekt za více než sto milionů je však nyní na mrtvém bodě. „Je to příliš nákladné, takže se od toho zatím ustoupilo. Nyní aktuálně zpracováváme podklady pro stezku od ředitelství ČKD směrem na Lažánky. Tam v sezoně také jezdí spousta cyklistů. Začátkem roku už bychom mohli mít na papíře nějaké varianty. Podílet se na tom má i kraj," řekl starosta Blanska Ivo Polák.