Lidé, kteří se na vlaková nádraží dostanou pozdě večer, dají ve vlaku za jízdu víc peněz. Automaty, kde by si daly koupit jízdenky integrovaného dopravního systému, které umožní cestu vlakem i autobusem, na nástupištích nejsou. S nepořízenou končí i cestující na menších vesnicích a městech na Blanensku.

„Občas potřebuji zajet do Boskovic, ale na vlakové zastávce Blansko–město je pokladna zavřená dřív, než se dostanu z práce. Jízdenku IDS si tak koupit nemůžu. Lístek od Českých drah mě přijde dráž a pak ještě musím zaplatit za další jízdenku. Pokud mi do Boskovic jede ze Skalice jen autobus,“ postěžovala si Lenka Kučerová z Blanska.

Že bývá pokladna na vlakové zastávce Blansko–město v půl šesté večer zavřená, potvrdil blanenský výpravčí Pavel Müller. „Na hlavním nádraží zase zavírají halu před devátou večer, v neděli v deset. Automaty na jízdenky integrovaného dopravního systému v Blansku nemáme,“ sdělil Müller.

Výhody levnějších jízdenek, které propojují vlakovou i autobusovou dopravu, nevyužijí ani lidé z malých obcí. „Jsem z vesničky u Lysic. Abych se dostala do práce, musím kromě autobusu použít i auto. Využila bych univerzální jízdenky IDS, ale nejsou všude dostupné,“ nelíbí se Heleně Ševčíkové. Ta si je chtěla koupit v odpoledních hodinách na boskovickém vlakovém nádraží. Ujela kvůli tomu patnáct kilometrů. „Přesto to bylo zbytečné, v pokladně je neměli. Došly. Problém by podle mého vyřešily automaty v místech, která jsou od hlavních vlakových a autobusových nádraží vzdálená,“ dodala Ševčíková.

Květoslav Havlík ze společnosti Kordis, která má integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje na starosti, o problému s jízdenkami ví. „Pokud je pokladna v době slabého provozu zavřená, ve vlaku opravdu cestující IDS jízdenku nepořídí. Tu, kterou tam zakoupí, zase nepoužije při jízdě autobusem,“ sdělil Havlík. Štěstí mají pasažéři, kteří vstoupí nejdřív do autobusu. Tam jim řidič prodá lístek, který mohou použít i při jízdě vlakem.

Automaty na lístky IDS pracovníci Kordisu na Blanensku neplánují. „Jeden automat by přišel na dvě stě padesát tisíc korun. Jeho místo je pouze tam, kde se pohybuje víc než tisíc cestujících za den,“ vysvětlil Havlík. Blanenskými nádražími podle něj tolik lidí projde. „Přesto je to neporovnatelné s Brnem. Automaty na IDS jízdenky jsou pouze tam,“ uzavřel Havlík.

Ten doporučil lidem, kteří nestíhají navštívit pokladnu, aby si koupili univerzální jízdenku, kterou použijí víckrát. Pro lidi ve vesničkách ale dostupná není. „Jediná možnost je, aby nás kontaktovali majitelé restaurací nebo trafik. Nemáme s tím ale dobré zkušenosti,“ nastínil Havlík.

O jízdenky totiž nebyl v těchto podnicích příliš zájem. Eva Hejčová, majitelka hotelu v blízkosti blanenského nádraží, by tuto službu zavedla jen pro své hosty. „Moc by se mi nelíbilo, kdyby si sem lidé z ulice chodili kupovat lístky. Navíc bychom jim museli radit, znát jednotlivé druhy jízdenek a vědět, kam až s nimi lidé dojedou,“ míní Hejčová.