Naučit děti technické zručnosti by podle Oty Kostky měli především rodiče. „Dospělí by se neměli bát děti k práci pustit. Třeba při malování bytu jim můžou dát do ruky štětec. Samozřejmě nebude to napoprvé krásné, ale dítě si to vyzkouší a při příštím malování mu to půjde lépe," říká Kostka. Vzpomíná také na doby, kdy již na prvním stupni základní školy děti chodily do dílen a učily se pracovat s jednoduchými nástroji. „Dnes takové předměty na základních školách chybí," tvrdí. A právě to chtějí změnit organizátoři projektu Malý technik.

Do vybraných základních škol dodali známé stavebnice Merkur. „Žáci budou mít ve vyučování za úkol poskládat z nich určitou věc. Tím u nich chceme podpořit technické myšlení, zájem o techniku a manuální zručnost," uvedla manažerka Místní akční skupiny Boskovicko PLUS Radka Bezděková.

Akce je určená pro žáky prvního stupně a zapojilo se do ní šest škol. „Na projektu se nám hlavně líbilo, že podporuje kreativitu dětí. A jako zastánci polytechnické výchovy jsme tuto nabídku nemohli odmítnout," má jasno ředitelka Radostné školy ve Vískách Monika Kubová. K projektu se přidaly ještě školy v Olešnici, Svitávce, Vanovicích, Benešově a Kunštátě.

AŽ ČTYŘICET VÝROBKŮ

Děti budou s Merkurem pracovat jednotlivě nebo ve dvojicích. „Malou stavebnici dostane každé dítě. Tu s více dílky budou mít vždy dva žáci dohromady," popsala Bezděková. Každá stavebnice je nějak tematicky zaměřená. Z malé mohou děti postavit deset výrobků, ze středně velké až čtyřicet.

Žáci budou postupně skládat stále náročnější věci. „Aby to bylo zábavnější, vymysleli jsme tři různé úrovně zručnosti. Nejdříve budou děti na stupni takzvaných učňů, jakmile tuto úroveň zvládnou, posunou se na pozici tovaryšů. Nakonec z nich budou mistři," doplnila Bezděková. Za svou práci dostanou žáci i diplom.

První stavebnice již školy dostaly. „Merkur jsme začali aktivně využívat prakticky hned. Momentálně s ním děti pracují v prvouce a v pracovních činnostech. Tam jsme dříve vytvářeli výrobky spíše z přírodních materiálů, jako jsou kůra nebo šišky," řekla Monika Kubová. Práce se stavebnicemi děti nadchla, ředitelka tak přemýšlí, že by ji využívali i mimo výuku. „Možná začneme s Merkurem pracovat například na akci s názvem Odpoledne s rodiči," zvažuje Kubová.

Nadšení stavebnice vyvolala i u žáků páté třídy ve Svitávce. „Baví chlapce i dívky. Pár výrobků jsme si již v pracovních činnostech zkusili poskládat a zapojila se celá třída," pochvaluje si učitelka Daniela Mašková.

Jak často budou stavebnice ve výuce využívat, zástupci škol zatím nevědí. Podrobnější informace o projektu se dozvědí na schůzce s organizátory v pondělí.

V minulosti se již děti na Blanensku mohly účastnit podobných vzdělávacích akcí. Před dvěma lety se olešnická mateřská škola zapojila do projektu Technické školky. Jeho cílem bylo hravou formou podporovat a rozvíjet technické myšlení, tvořivost nebo manuální zručnost. Naopak boskovické děti takovou možnost teprve dostanou. Ve Slovákově ulici má vzniknout Centrum polytechnické výchovy a vzdělávání, jehož součástí bude například víceúčelová dílna.

MARKÉTA PULDOVÁ