Nyní na kraj došla z Blanenska další stížnost k této trase S21 a nedávno navrženým jízdních řádům. A zároveň žádost o jejich úpravu. „Po celé roky jsme byli s vlakovým spojením z Boskovic do okolních vesnic a měst velmi spokojení. Proto se nám tato stížnost píše velmi těžce. Zrušené vlakové spoje jsou částečně nahrazeny linkovými autobusy. Ty ale jedou delší dobu, nejsou tak prostorné a pro někoho ne úplně komfortní,“ stojí v dopise od cestujících adresovaném krajským úředníkům.

Místním vadí, že chybí pravidelný hodinový takt a navazující spoje na Blansko a Letovice. Ne všichni cestující totiž jezdí rychlíky. „Spousta lidí pracuje, studuje nebo si chce zajet na výlet i do menších měst a vesnic. Při pohledu na jízdní řád si tyto cesty rozmyslí, popřípadě stráví na cestě dvě hodiny místo třiceti minut,“ upozorňují místní.

Podle Květoslava Havlíka ze společnosti Kordis, která v kraji koordinuje integrovanou dopravu, se s navrženými řády počítá. Případné změny jsou otázkou diskuze, ale u této konkrétní trasy už zřejmě nebude moc o čem diskutovat. „Nadbytečná vlaková spojení na lince S21 nahradily odpovídajícím způsobem autobusy. Ke každému vlaku, který přijede do Skalice je autobus do Boskovic i opačným směrem,“ uvedl Havlík.

Čtyřicet minut

Z pohledu starostů obcí v této části Blanenska však kraj tímto opatřením cestující přesouvá na stávající autobusovou linku 251. „Ta je však u některých spojů přetížena. Cesta z Velkých Opatovic do Boskovic trvá asi čtyřicet minut oproti zrušenému železničnímu spoji, který jel přibližně pětadvacet minut,“ vyjádřila se již dříve k dané situaci starostka Velkých Opatovic Kateřina Gerbrichová.

Tvrdí, že úředníci s nimi změny v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje s předstihem neprojednávají. Obcím chybí také podklady o obsazenosti spojů. Krajská mluvčí Alena Knotková Deníku Rovnost na to v reakci napsala, že změny ze zástupci obcí projednávali. Za rušením spojů na trati mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi je podle mluvčí velmi nízký počet cestujících ve vlacích. „V průměru tam jezdilo ani ne deset lidí na vlak v nejsilnějším úseku trasy. V úseku Skalice nad Svitavou – Boskovice byla důvodem rušení spojů vedle ekonomiky i stabilita jízdního řádu. Na autobusové lince 272 mezi Letovicemi a Velkými Opatovicemi pak došlo na zrušení večerního páru spojů, který byl prakticky nevyužívaný. Měsíčně přepravil asi čtyřicet cestujících. V současnosti není možné takové spoje financovat,“ vysvětlila Knotková.

Ke zmíněné autobusové lince číslo 251 poznamenala, že je sice pomalejší, na druhou stranu však obslouží centra obcí s podstatně více zastávkami.