A je to tady! S těžkými batohy na zádech čekáme na vídeňském letišti. Před námi je asi 18 hodin dlouhý let do Pekingu s přestupem v Taipei a celých 10 týdnů ve východní Asii.

Lidé v Číně jsou na sebe dost opatrní a mají obavy z prasečí chřipky. Když konečně přistaneme v Pekingu, čeká nás několikero měření teploty a vyplňování dotazníku týkajícího se našeho aktuálního zdravotního stavu. Naštěstí jsme po několika nezbytných razítcích propuštěni ze spárů místních úředníku a můžeme se vrhnout do víru velkoměsta.

Po všech letištních útrapách se tak konečně dostáváme do srdce Pekingu. Plnými doušky nasáváme exotickou atmosféru, po které se nám už tolik stýskalo. Horké a dusné ovzduší, smog, špína, pachy a vůně všeho druhu a neskutečný ruch všude kolem nás. A samozřejmě spousta lidí, kteří jsou sice velmi přátelští a milí, ale k naší smůle naprostá většina z nich mluví jen čínsky. Znalost alespoň základních čínských frází a znaků se nám bude určitě hodit.

Pro Peking je typický propastný rozdíl mezi jeho starým městem a moderní částí. Ve staré části se nachází většina známých památek, jako Zakázané město, náměstí Tiān'ānmén nebo letní palác císařů a také úzké uličky mezi nízkými zděnými domy zvané hútòngy. Potkáváme zde obyčejné lidi posedávající před jejich skromným příbytkem a děti pobíhající a hrající si v nepořádku kolem.

Také je zde spousta pouličních prodavačů všeho možného a neustále musíme uskakovat před cyklisty, kterých je mezi Číňany statisíce. Naproti tomu nová část města je plná mrakodrapů, širokých ulic a mnohaproudých silnic plných moderních aut a lidí pospíchajících do práce. Vyjet ze staré části Pekingu je tak jako dostat se do jiného světa.

na nočních trzích lze koupit mnoho jídla - od štíra na špejli až po velbloudí ragů

Nás ale vždycky lákal spíše svět exotický a tak vyrážíme naplněni velkým očekáváním prozkoumat ty nejzapadlejší uličky starého Pekingu a samozřejmě také na vyhlášené noční trhy. Ty jsou zcela jistě nezapomenutelným zážitkem a na jejich popis se můžete těšit někdy příště…

Pokud jde o Číňany, je na nich poznat, že chovají úctu ke svému národu a historii. Mimoděk jsme svědky každodenní ceremonie sundávání čínské vlajky přímo před Zakázaným městem pod portrétem Mao dze tunga. Naše snaha přejít přilehlé náměstí během této ceremonie je marná. Policie dokonce zastavuje i dopravu na 10-proudé silnici protínající náměstí a tisíce Číňanů přihlíží sundávání vlajky a pochodu vojáků.

Sami přitom mávají malou čínskou vlaječkou, kterou si i my můžeme koupit všude v okolí monumentálního náměstí Tiān'ānmén. Na tomto náměstí se také setkáváme s dalším typickým čínským fenoménem - všudypřítomnými dlouhými frontami. Fronta na mumii Mao dze tunga je dlouhá snad několik kilometrů a klikatí se vyznačenými koridory napříč celým náměstím.

dlouhá fronta do mauzolea Mao Dze Tunga

Po několika dnech v Pekingu si chceme odpočinout od ruchu velkoměsta a proto se rozhodujeme vyrazit na Velkou čínskou zeď. Navíc už Mao dze Tung říkal: "Kdo nevyšplhal na Velkou zeď, není pravý muž".

Abychom si výlet trošku zpestřili, máme v plánu strávit na zdi i noc. Je opravdu neuvěřitelné, že tuto (podle posledních měření z roku 2009) 8851km dlouhou zeď dokázali lidé před 2000 lety uprostřed vysokých hor, lesů a pouští postavit. Zeď měla původně sloužit k odrážení mongolských nájezdníků ze severu. Dnes ji ale dobývají pouze davy čínských turistů. Podél zdi se nachází strážní věže, vždy po několika stech metrech, přibližne na dostřel šípu. My si jednu z nich vybíráme jako náš dočasný domov.

uvnitř Zakázaného města

Když se večer začíná smrákat, okolní džungle se probouzí a my jsme již patrně jediné lidské bytosti na celé zdi. Kocháme se pohledy na okolní hory a do daleka se táhnoucí zeď, která se ale pomalu skrývá do tmy. Z našeho rozjímání nás vyruší pouze původní obyvatelky věže - čtyři veverky zvědavě poskakující kolem nás.

Ráno vstáváme v půl páté, abychom si užili první paprsky slunce a poslední chvíle samoty, než přijedou zájezdy čínských turistů. Navíc nás čeká 10km dlouhý pochod po zdi do další vesnice, který chceme zdolat dříve, než začne nemilosrdně pálit slunce.

Zeď jsme zdárně zdolali a můzeme tedy pokračovat v další cestě. Další díl zase za týden.