Deník bývalé pobočky v blanenské ulici Dvorská a adamovské Družstevní navštívil a poptal se místních, jak se s jejich koncem vyrovnali. „Já tady využívala hlavně balíkovnu. Teď je to komplikovanější. Musím jinam, ale co už. Lidi tady kvůli zrušení pošty dost brblali. Hlavně starší, ale co mají dělat? Státní firma podle mě hledala cesty jak ušetřit a zvolila tuto cestu,“ řekla redaktorovi v Blansku jedna z místních obyvatelek, která se představila jako Michaela. Zveřejnit celé jméno si nepřála.

Manželé Holáňovi mluvili pěkně od plic, v Blansku se otočili na chvíli z jiného okresu. „Rušení poboček pošt mi vadí, a to hodně. Je to přece veřejná služba v režii státu. Ta by se neměla omezovat, ale rozvíjet. Místo toho, aby šli s dobou a dělali něco pro obyčejné lidi, tak zavírají a komplikují jim život,“ poznamenal Michael Holáň.

Před rokem zavřená poštovní pobočka v Dvorské ulici v Blansku. | Video: Deník/Jan Charvát

V podobném duchu mluvila i jeho manželka. „Byli jsme v Táboře na dovolené a tam zrušili poštu na náměstí. Když chtěl člověk poslat pohledy musel jít dost daleko jinam. V Brně se pak místo na velkou poštu u nádraží, kterou zavřeli, lidi štrachají kamsi do Letma do patra. Nerozumím tomu,“ uvedla žena.

Situace v Adamově

V pětitisícovém Adamově teď obyvatelé sídliště Ptačina už rok musí jezdit do centra, kde je pobočka v ulici Nádražní. Několik desítek metrů odtud je vlaková i autobusová zastávka, kde staví městská hromadná doprava.

Před rokem zavřená poštovní pobočka v Adamově. | Video: Deník/Jan Charvát

Zejména starší obyvatele sídliště litoval jeden z oslovených místních. „Dřív jsem to měl na poštu asi minutu chůze, když mi došel doporučený dopis. Teď musím sednout do auta a jet do centra, když mě pošťačka nezastihne doma. Balíky se zbožím z eshopů si nechávám zasílat do boxů v blízkosti bývalé pošty, takže to mi nevadí. Je mi ale líto starých lidí. Cesta autobusem sice netrvá do centra dlouho, ale i tak je přesun na poštu pro řadu z nich výlet pomalu na celé dopoledne,“ řekl muž z adamovského sídliště Ptačina. Jméno zveřejnit nechtěl.

V podobném duchu mluvil krátce před loňským uzavřením pobočky v Adamově například další z místních Radim Kratochvíl, který pracuje v Brně. Pro doporučené dopisy si chodil zhruba sto metrů od bytu. Po uzavření pobočky to má o poznání dál. „Když pojedu z práce, budu muset přejet vlakem o jednu zastávku na druhou poštovní pobočku v Adamově. Zpátky pěšky nebo autobusem. To samé, když si pro dopis půjdu přímo z domu. Konkrétní analýzy ani důvody uzavření pobočky neznám. Pokud bychom se ale bavili o rentabilnosti, myslím si, že je to primárně služba lidem. Když to srovnám například s hromadnou dopravou, ta se přece také dotuje,“ okomentoval tehdy konec jedné ze dvou adamovských pošt Kratochvíl.

Z uzavření pobočky byl notně rozčarovaný také adamovský starosta Roman Pilát. Pošta prý rozhodla ve stylu o nás bez nás a město nemělo prakticky žádné vyjednávací možnosti. „Část klientů pošty přešla na on-line služby, zbytek jezdi do pobočky v centru. Museli se s tím smířit, stejně jo my ve vedení města. Neměli jsme prakticky žádnou páku, jak tomu zabránit,“ sdělil Pilát.

Pohled České pošty

V Jihomoravském kraji skončilo loni z ekonomických důvodů přes dvacet poboček České pošty, včetně dvou zmíněných na Blanensku. Zástupci státního podniku uvedli, že dlouhodobý trend v poptávce po tradičních poštovních službách klesal.

Za posledních pět let klesl zájem o tyto služby na pobočkách o čtyřicet procent. A to vlivem digitalizace, díky které lze zařídit řadu služeb nikoli osobní návštěvou pošty, ale v on-line prostředí. „V souvislosti s loňskou redukcí poboček na legislativou určený rámec 2 900 poboček nezaznamenala Česká pošta žádný zásadní problém. Pokud porovnáme počet klientů, kteří navštívili všechny pošty v celé republice v letošním květnu s loňským květnem, došlo k jejich poklesu o více než třicet tisíc,“ informoval mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.

Dodal, že co se týká pošt v Blansku a Adamově, čekací doby i doby obsluhy jsou v obou případech do pěti minut. „Sledujeme mírný úbytek klientů v obou městech, což souvisí s celorepublikovou situací a s postupnou elektronizací služeb. Žádné výrazné změny, rušení nebo rozšiřování v této lokalitě neplánujeme. Pošta Blansko 1 v Hybešově ulici zůstává i nadále ve stávající budově, s majitelem byla podepsána nájemní smlouva na další období,“ uvedl Vysoudil.

Všem klientům pošta doporučuje, aby využili možnosti se na pobočky s vyvolávacím systémem předem objednat na konkrétní čas. Na webu státního podniku nebo také v mobilní aplikaci si jednoduše vyberou termín a službu, které se plánovaná návštěva týká. „Rezervace je obratem potvrzena sms zprávou a e-mailem, kde klient najde rezervační kód. Ten pak při příchodu na poštu jen zadá do vyvolávacího systému a obratem jde na řadu. Objednávat se je nutné minimálně den předem,“ upřesnil mluvčí České pošty.