Stop. Už ani jedno auto. Dělníci v pondělí uzavřeli most na silnici I/43 u Černé Hory na Blanensku. „Provoz na něm už není bezpečný,“ oznámil za Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Městys tak zaplnila další auta dřív, než se původně předpokládalo. Až doposud tam mířili řidiči jedoucí od Svitav na Brno. Od pondělka tudy vede veškerá doprava. Okolo patnácti tisíc aut denně.

Místní se toho děsí. „Černá Hora musí promluvit. Ale organizovaně. Jeden člověk, co si lehne na silnici, nic nedokáže,“ myslí si například Stanislav Verner.

Nový most má vydržet 100 let
∙ Starý most u Černé Hory na silnici I/43 půjde k zemi.
∙ Nový bude stejně vysoký, rozdělený na čtyři pole a dlouhý přibližně 85 metrů.
∙ Silničáři za něj zaplatí 55 milionů korun.
∙ Součástí mostu nebudou protihlukové stěny. Hluku zabrání více než metr vysoké zábradlí s plnou výplní a speciální podezdívkou.
∙ Silničáři tvrdí, že nový most vydrží alespoň sto let.

Lidi, kteří bydlí kolem hlavní silnice v Černé Hoře, lituje Jana Leinweberová. „Musíme to vydržet. Měli by alespoň přidat ještě jeden přechod pro chodce, třeba u obchodu. Hlavně pro děti, co chodí do školy. Ten jediný současný zase potřebuje osvětlit. Za tmy nejsou chodci vůbec vidět,“ řekla mladá žena.

Další přechody ale odborníci nedoporučili. „Se světlem u přechodu počítáme. Silničáři slíbili, že se s námi o náklady podělí. Chceme tam mít i semafor,“ sdělil starosta městyse Ondřej Měšťan.

Do opravy mostu se dělníci pustili loni v létě. Zjistili, že kotevní lana jsou zrezivělá a most nedrží pohromadě. Silničáři rozhodli, že jej zbourají a nechají postavit nový. Aby ulevili Černé Hoře, nechali most podepřít. Chtěli, aby po něm dočasně jezdili řidiči jedoucí od Brna. Uzavřít jej plánovali až těsně před bouráním.

Zkázu mostu urychlili řidiči kamionů. Cesta vede z mírného kopce do zatáčky. Těžká auta most rozechvívají tak, že i když je podepřený, další zátěž nevydrží. Do konstrukce navíc zatéká. „Nejvíc se na stavu mostu podepsali řidiči nákladních aut, kteří ignorovali povolenou rychlost a doporučené rozestupy,“ upozornil mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Provoz tak přes Černou Horu povede až do závěru roku. „Stále platí, že nový most chceme postavit co nejrychleji, aby po něm auta mohla jezdit ještě letos,“ slíbil Rýdl. Do práce se pustí hned, jak získají stavební povolení. Na přelomu března a dubna.

Kolony aut děsí i obyvatele Slavkova u Brna na Vyškovsku. Kvůli opravám obchvatu města. Dělníci mají s pracemi začít přibližně za měsíc. Radnice nyní hledá řešení objízdné trasy, aby co nejméně zasáhla do dopravní situace ve městě. „Chceme odklonit především kamiony. Týdně přes obchvat projede více než padesát tisíc aut,“ přiblížila mluvčí slavkovské radnice Veronika Slámová. Opravy se kvůli jednání o objížďce průběžně odkládají.

Dokud nebude trasa schválená, nechce se město k situaci příliš vyjadřovat. „Nechceme zbytečně vyvolávat paniku. Variant je několik,“ dodala Slámová.

Strach z většího provozu má například Slavkovan Josef Lauč. „Hlavně kamiony tady mohou nadělat největší nepořádek. Byla by to katastrofa pro všechny,“ vyjádřil se Lauč.