V současné době stavitelé dolaďují poslední drobnosti a připravují zahájení územního řízení.

„V těchto dnech řešíme věci v územních plánech a připravujeme potřebnou dokumentaci. Nedávno komise dopravy Jihomoravského kraje schvalovala priority projektů, které kraj bude v budoucnu realizovat, a boskovická spojka tam figurovala na nejvyšších místech,“ řekl starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek, který je zároveň členem krajské komise dopravy.

Podle jeho slov bude stavba trati záležet i na penězích. Boskovická spojka by podle předběžných odhadů měla přijít na více než jednu miliardu korun. Trať přitom počítá i s novou zastávkou ve Lhotě Rapotině. Ta by měla tamním lidem usnadnit doposud krkolomné cestování do krajské metropole.

„Až doteď jsme vždy museli na vlak do Brna jít buď pěšky do Skalice nad Svitavou, nebo jet autobusem do Doubravice nad Svitavou. Nová zastávka by měla být hned na kraji obce a to by cestování do Brna hodně zjednodušilo,“ vysvětlil starosta Lhoty Rapotiny Josef Musil.

Při stavbě nové, asi dvoukilometrové trati, počítají železniční inženýři také s výstavbou dvou nových mostů. Jeden pro přetnutí Svitavy, druhý most pro překonání říčky Bělé. Nový úsek bude také elektrifikován.

„Bude však třeba upravit i současné tři kilometry železnice do stanice Boskovice, na které by se nová trať měla za mostem přes Bělou napojovat. Ve stanici Boskovice pak bude nezbytné částečně přestavět kolejiště a vybudovat nové zvýšené nástupiště o dvou hranách pro elektrické vlaky od Brna. Ty budou v Boskovicích končit,“ přiblížil podobu spojky Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty.

Ani on ovšem nedokázal odhadnout, jestli se na nákladný projekt najdou potřebné peníze. „Projekt může být ohrožen nejen krizí, ale i současnými nemalými povodňovými škodami. Bude samozřejmě záležet na momentální finanční situaci státu,“ upřesnil Šťastný.

Napojení Boskovic na hlavní tah Brno–Česká Třebová přitom není novinkou. Tato důležitá trať původně měla přes Boskovice vést. „Trať z Brna na Českou Třebovou byla plánovaná přes Lhotu Rapotinu do Boskovic, kde se měla stáčet zpět na Svitávku. To se ale nelíbilo tehdejšímu hraběti Mensdorffovi, část trati totiž měla vést po jeho polích. Boskovice tak zůstaly v ústraní podobně jako třeba Kroměříž,“ zavzpomínal boskovický pamětník Jaroslav Bránský.