Vyjadřují se například v diskuzi na internetových stránkách Blanenského deníku Rovnost. Podle mnoha z diskutujících nákladná stavba, která podle posledních informací má začít vznikat již za tři roky a stát asi miliardu korun, žádný užitek cestujícím nepřinese. „Bude to jen škoda peněz. Boskovice mají velmi dobrou návaznost na Brno. Tím, že se zřídí tento nesmyslný vlak, tak ubude spojů do Letovic. Vážně inteligentní tah za miliardu, to se musí uznat," podělil se o svůj názor diskutující podepsaný jako Vladimír. Podobně smýšlí i diskutující Pedro. „Budou to vyhozené prachy. Někdo by měl raději začít řešit silnici BoskoviceBlansko," míní.

Silnici, která by zrychlila dopravu mezi dvěma největšími městy regionu, by uvítali i další lidé. Jiní se obávají, že železničáři zruší vlakové spojení mezi Boskovicemi a Skalicí nad Svitavou. „Když zruší spojení mezi Boskovicemi a Skalicí, pak budeme odkázáni jen na autobus?" ptá se žena podepsaná jako Jana.

Proti výstavbě spojky je i zastupitel Boskovic Vladimír Farský, který pracuje jako strojvedoucí. „Přínos v tom nevidím žádný, budou to jen vyhozené peníze. Z Boskovic do Brna jezdí do zaměstnání většina cestujících spěšnými vlaky a rychlíky. Osobákem se nikdo nekodrcá. Pak je čeká cesta do Skalice autobusem, takže se přestupu nezbaví," popsal Farský.

Z generelu dopravy Jihomoravského kraje podle něj vyplývá, že po vybudování spojky zruší osobní vlakovou dopravu z Boskovic do Velkých Opatovic. „Oblast Malé Hané se tak odřízne od vlakového spojení," vysvětlil Farský. Přímé vlakové spojení mezi Boskovicemi a Brnem lze podle něj zajistit i jednodušeji.

Stávající úsek tratě z Boskovic do Skalice nad Svitavou by šel zelektrifikovat. „Díky tomu by souprava RegioPanter mohla zajíždět do Boskovic. Ve Skalici by se rozpojila. Přední část by zajížděla do Boskovic a zadní do Letovic," popsal Farský.

Železniční inženýři uvažují i o zastávce ve Lhotě Rapotině, kde vlakové spojení chybí. Vesnice by tak zároveň byla lépe chráněna před povodněmi. Starosta obce Michal Sedlák je ale proti spojce. „Ať se na mě nikdo nezlobí, ale je to totální ekonomický nesmysl. Na stránkách Blanenského deníku Rovnost jsem si přečetl diskuzi a se spoustou názorů souhlasím. Autobusů integrované dopravy k nám jezdí dost. Místní lidé mohou nasednout na autobus do Blanska a jet vlakem do Brna. Jenže lidí, kteří by z Rapotiny dojížděli za zaměstnáním do Brna, je minimum. A když už jezdí, tak autem," popsal Sedlák.

Výkupy pozemků

Kolem plánované trasy železnice navíc leží spousta soukromých pozemků. „Je tam hodně malinkatých nudliček, téměř každá má jiného vlastníka. Budou je muset vykoupit. A spojka jako protipovodňové opatření? V tomto směru by mnohem více pomohla silnice BoskoviceBlansko," uvedl Sedlák.

Železničáři v současnosti zpracovávají na Boskovickou spojku takzvanou studii proveditelnosti. „Stavět bychom mohli v roce 2018," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Studie však měla být hotová již loni v květnu. „Důvodem zdržení byla složitá projektová příprava," upřesnil Illiaš. Pozemky ještě nevykoupili. „A to proto, že zatím není známá trasa, kudy budoucí trať povede. Vzhledem k tomu, že výsledky studie budou známé koncem letošního ledna, nemá teď cenu blíže rozebírat trasy, které přicházejí v úvahu," uvedl mluvčí. Podle něj je také možné, že žádnou spojku dělat nebudou. „Může se nakonec ukázat, že náklady na ni budou příliš vysoké a nebude zajištěna ekonomická návratnost. Ale to jsou zatím jen spekulace," upřesnil Illiaš.

Na pokračování stavby silnice mezi Boskovicemi a Blanskem je hotový projekt. „Jenže na silnici potřebujeme desítky tisíc metrů čtverečních a vše vázne na výkupu pozemků. Ty bude vykupovat majetkový odbor Jihomoravského kraje. Teď proto nedokážu odhadnout, kdy budeme ve stavbě pokračovat," sdělil vedoucí blanenské Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Miloš Bažant.