Správa železnic před časem odhadovala náklady na Boskovickou spojku na téměř dvě miliardy korun. Stavební povolení by státní podnik sice mohl získat příští rok a začít stavět, ministr Kupka nad tím ale kroutí hlavou. Hlavně kvůli vysoké ceně a přepravovanému množství lidí. Uvedl to při pátečním setkání s veřejností v boskovickém Zámeckém skleníku.

„Mám problém s tím, kolik by tento projekt měl stát. Zda vysoké náklady vůbec vyváží přínos zjednodušeného cestování. Domnívám se také, že nyní s přestupem ve Skalici nad Svitavou mají cestující větší počet spojů a přípojů, než by byl kraj pak po výstavbě spojky schopen zajistit. Podobné investice nyní důkladně zvažujeme, definitivně rozhodnuto ještě není,“ řekl Kupka s tím, že konečné rozhodnutí by mělo padnout nejpozději do dvou let.

Na besedě v Zámeckém skleníku v Boskovicích informovali silničáři o aktuálním stavu plánované výstavby tahu I/73. Na snímku ministr dopravy Martin Kupka.
Jak blízko je vznik silnice I/73? Začne příprava úseku od Bořitova ke Svitávce

Dodal, že od Správy železnic a Jihomoravského kraje bude chtít odpověď, zda větší efekt nezajistí úprava provozu nebo jeho organizace. Dalším kritériem je zásah do krajinného rázu. I kvůli němu a výstavbě masivního železničního náspu u obce Lhota Rapotina je řada místních proti.

„Zásah do krajiny by byl obrovský. Takové monstrum tady prostě nechceme,“ řekla na veřejné debatě jedna z obyvatelek malé obce. Svůj nesouhlas místní dali najevo také několik let nazpět v referendu.

Senátorka za Blanensko Jaromíra Vítková uvedla, že Jihomoravský kraj, ministerstvo dopravy a železničáři sepsali ohledně Boskovické spojky memorandum před dvacet lety. A od té doby náklady na výstavbu narostly do astronomické výše.

Na besedě v Zámeckém skleníku v Boskovicích informovali silničáři o aktuálním stavu plánované výstavby tahu I/73. Na snímku ministr dopravy Martin Kupka.Na besedě v Zámeckém skleníku v Boskovicích informovali silničáři o aktuálním stavu plánované výstavby tahu I/73. Na snímku ministr dopravy Martin Kupka.Zdroj: Deník/Jan Charvát

„Říkáme věci, které se ministrům asi moc nelíbí. Jsme takový region uvnitř republiky, který má hroznou infrastrukturu. Cestování z Boskovicka po železnici je špatné. Nedávno byly zrušené vlaky z Boskovic do Velkých Opatovic. Z oblasti Malé Hané se jízda autobusy do práce nebo k lékaři stává pro velké množství lidí vyhlídkovým několikahodinovým výletem. Je potřeba s tím začít něco dělat,“ upozorňovala Vítková.

Podle ní špatná infrastruktura silničního i železničního spojení tuto část Blanenska velmi znevýhodňuje. Včetně turistického ruchu nebo podnikání. S tím souhlasí i starostka Boskovic Jana Syrovátková. „Tento cíp Jihomoravského kraje je, co se týká dopravní infrastruktury, pozapomenutý,“ uvedla.

Boskovická spojka má zajistit přímé vlakové spojení z Boskovic na Blanensku do Brna, zvýší komfort a rychlost cestování. Lidé z Boskovicka musí nyní přesedat z lokálky ve Skalici nad Svitavou do spojů na trati Brno – Česká Třebová. Po výstavbě spojky přestup ve Skalici odpadne. Cestující mají do krajského města dorazit za devětatřicet minut, do Blanska pak za necelou čtvrthodinu.

Ačkoliv je současný ministr Kupka k vybudování spojky skeptický, Správa železnic od plánu zatím neupustila. Deníku to nedávno potvrdil mluvčí organizace Dušan Gavenda.

„V současné době probíhá příprava zadání dalšího stupně dokumentace k této stavbě, tedy projektové dokumentace pro vydání stavebního povolení a pro provádění stavby. Získání stavebního povolení předpokládáme příští rok. Poté vypíšeme výběrové řízení na zhotovitele stavby. K zahájení prvních prací by pak mohlo dojít v závěru roku 2025,“ sdělil mluvčí Gavenda.

Lékař Radek Štětina (zcela vpravo) a záchranáři Víťa Balák (v oranžovém) a Jiří Mašek (zcela vlevo nahoře).
Malé Amálce z Blanska zachránili život. Zdravotníkům poděkovala

Součástí nákladného projektu je i úprava boskovické železniční stanice, kde by vznik terminál pro přestup na autobusy. Projekt počítá rovněž se stavbou nové zastávky ve Lhotě Rapotině.