Odborníci vybírali z několika různých možností, které jim nabídla takzvaná studie proveditelnosti. „Zohledňovali finanční náročnost, průchod krajinou, počet přepravených osob či dopad na životní prostředí," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která bude investorem stavby.

Vítězná varianta rovná se novostavba spojky bez přeložky stávajícího koridoru. „Součástí stavby bude modernizace železniční stanice Boskovice. Vybudujeme tam nová nástupiště s přístupem přes nový bezbariérový podchod. Dále zřídíme novou zastávku ve Lhotě Rapotině. Na trať instalujeme nové zabezpečovací zařízení a také trakční napájení, které umožní přímý provoz elektrických jednotek," přiblížil Ptačinský.

Starosta Lhoty Rapotiny Michal Sedlák ale již dříve uvedl, že spojku považuje za ekonomický nesmysl. A nadále na tom trvá. „Návratnost investice nevidím žádnou. Obyvatelé naší vesnice budou vlaky do Brna využívat jen minimálně. Za prací jich tam jezdí málo, a když už, tak autem. Ale stavbě určitě bránit nebudeme. Přes obec denně projíždí tisíce aut, takže když tady bude kolej, ničemu to vadit nebude," uvedl Sedlák.

Mrzí jej, že o podobě spojky s ním nikdo z těch, kteří o ní rozhodují, nemluvil. „Nikdo nás nekontaktoval, na nic se nás neptal. Spojka přitom povede přes náš katastr. Jednají o nás, ale bez nás. Chybí jakékoliv bližší informace. Mimo jiné by mě zajímaly varianty, které se projednávaly," sdělil rapotinský starosta.

Podobného názoru je i radní města Boskovice Vladimír Farský, který pracuje jako strojvedoucí. „Nikdo nás s plány neseznámil. Každou chvíli navíc máme jiné zprávy. Jednou se mluvilo o tom, že osobní vlaky z Boskovic do Velkých Opatovic budou zrušené. Podruhé zase, že budou i nadále jezdit," uvedl Farský. Čas jízdy z Boskovic do Brna a v opačném směru se díky spojce zkrátí o deset minut. Podle Farského se tím ale doprava nijak nezrychlí. „Nevím, kdo to počítal, ale zřejmě je v tom započítaný i nynější přestup ve Skalici nad Svitavou. Do Brna ale jezdí lidé hlavně rychlíky a spěšnými vlaky. Osobákem z Boskovic pojede jen málokdo. Takže stejně bude spousta lidí cestovat do Skalice a přestupu se nezbaví," uvedl Farský.

Mezi Boskovicemi a Lhotou Rapotinou jsou nyní dva železniční přejezdy. „Po terénních úpravách se oblouk narovná. Tím se traťová rychlost sice zvýší z padesáti na osmdesát kilometrů v hodině, ale stejně nebude rychlejší jet osobákem než rychlíkem. Odbočka na spojku má být navíc na frekventované trati mezi Skalicí a Doubravicí. Když se tam porouchá vlak, zastaví se tím celý koridor. Je to velké technické riziko," upozornil Farský.

Dopravní inženýři ale mají jasno. Spojka výrazně zvýší komfort cestujících. „Na trase budou jezdit i vlaky RegioPanter. Vysoká nástupiště a bezbariérové přístupy usnadní cestování maminkám s kočárky, starším lidem nebo handicapovaným osobám," vysvětlil Ptačinský.

V pracovní dny budou podle něj vlaky jezdit každou půlhodinu. „Významným přínosem bude odstranění přestupu, který mohl některé cestující odrazovat. Jihomoravský kraj zároveň ušetří na dopravě. Optimálně využije kapacity vlakových souprav a autobusů. Souběžné autobusové linky mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi bude moci zredukovat. Díky přímému vlakovému spojení již navazující autobusy nebudou přeplněné. Obyvatelé Boskovic se rychleji dostanou k brněnským lékařům, do nemocnic, na úřady, do škol či divadel," upřesnil Ptačinský.

Spojka bude stát 1,15 miliardy korun. Mají ji pomoct zaplatit fondy Evropské unie. „Studie proveditelnosti prokázala a odůvodnila, že je smysluplné do spojky investovat tak vysokou částku. Nyní je potřeba vypracovat dokumentaci k územnímu rozhodnutí. Věříme, že se všechny přípravy povede zvládnout tak, abychom mohli stavbu zahájit v roce 2018," doplnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty.