Jízdu vlakem z Blanska do Boskovic Petru Šamšulovi i dalším lidem znepříjemňuje přestupování ve Skalici nad Svitavou. „Je to otrava. Přitom Boskovice jsou docela velké město, tento problém měl být vyřešený. Většinou se snažím jezdit autobusem. To je příjemnější cestování,“ uvedl Šamšula.

Už za pár let by však přestupování ve Skalici mělo odpadnout. Umožní to takzvaná boskovická spojka, která bude obnášet stavbu nové trati v délce asi jednoho kilometru. Ta přinese také novou vlakovou zastávku ve Lhotě Rapotině či lepší ochranu před povodněmi. Stavba začne nejdříve v roce 2012.
Studie boskovické spojky již existuje. Trasa tratě podle ní povede z Doubravice do Lhoty Rapotiny, odkud se odkloní rovnou do Boskovic. V plánech se počítá i s novou silnicí, která propojí Boskovice s Blanskem.

Obě stavby poslouží i jako protipovodňová opatření. „Voda bude protékat koridory mezi silnicí a tratí, zatímco dnes se na nás valí nekontrolovaně,“ sdělil starosta Lhoty Rapotiny Josef Musil. Ten je rád, že díky spojce vznikne ve vesničce i vlaková zastávka. „Musíme na vlak pěšky do Skalice nebo jezdíme na vlak autobusem až do Doubravice,“ přiblížil Musil s tím, že zítra bude jednat na krajském úřadě ohledně územního plánu. „O jeho změnu jsme zažádali už v březnu minulého roku,“ dodal Musil.

Změny ve vlakové dopravě uvítají i Boskovičtí. Ti se konečně bez přesedání dostanou do krajského města. „Doprava je v současnosti komplikovaná hlavně pro starší lidi, kteří cestují za lékařem. S boskovickou spojkou se cestování usnadní a urychlí pro všechny,“ věří místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková. Ta podotkla, že součástí úprav na železnici bude i rekonstrukce boskovického vlakového nádraží. „Počítáme se dvěma nástupišti. Zvýší se tím bezpečnost cestujících,“ poznamenala Vítková.

Podle odborníků je nástupiště v Boskovicích příliš nízké. Navíc celá stanice je postavená v oblouku. „Rekonstrukce zasáhne také železniční přejezd v Dřevařské ulici. Jeho opravu bychom chtěli stihnout ještě před zahájením výstavby spojky,“ dodala Vítková s tím, že veškeré úpravy na železnici jsou akcí Jihomoravského kraje. Náklady pokryjí peníze z fondů Evropské unie.

Podle Květoslava Tuhna ze Správy dopravní a železniční cesty si jen stavba trati napříč údolím mezi Boskovicemi a Lhotou Rapotinou vyžádá kolem dvou set milionů korun. K této částce přibudou peníze za úpravy boskovického nádraží, zabezpečovacích zařízení či elektrizaci tratě. „Napřímíme oblouky, ve kterých železnice vede,“ doplnil Tuhn.

Vše směřuje k tomu, aby stavba začala v roce 2012. „Pokud se neobjeví nějaké problémy, chtěli bychom začít stavět za tři roky. Hotovo by mělo být za další tři až čtyři roky,“ uzavřel Tuhn.