Jejich představitelé se na tom dohodli s krajem a ministerskými úředníky. Ubezpečují, že se problémy neobjeví jinde. „Našli jsme nejvhodnější cestu, jak odstranit obavy starostů, že se kamionová doprava přesune do jejich obcí,“ ubezpečil předseda Svazu měst a obcí České republiky a starosta Kyjova František Lukl.

Některé obce, kterými I/50 vede, jsou pro zpoplatnění trasy pro kamiony. Patří mezi ně i Bučovice. „Doprava je tady katastrofální, každé omezení vítáme. Počet aut, která tudy projedou, se neustále zvyšuje,“ řekl bučovický starosta Jiří Horák. Nyní šestitisícovým městem na Vyškovsku projede denně devět až deset tisíc aut.

Tamní obyvatelka Dana Valentová však jako řešení nevidí ani zavedení mýtného. „Nevěřím, že kvůli tomu kamiony pojedou oklikou. To už se jim vyplatí zaplatit mýtné. Žádná objízdná trasa tady není,“ myslí si žena.

Zpoplatnění úseků silnic I. třídy:
Od roku 2020 ministerstvo dopravy předpokládá, že začne platit mýtné pro kamiony v některých úsecích silnic prvních tříd. Na jihu Moravy se to týká I/50 na Vyškovsku a I/43 na Blanensku a Brněnsku v úsecích:
silnice I/50: Holubice – Kožušice
silnice I/43: Brno-Královo Pole – Letovice
Kraje, obce a ministerstvo se dohodly na memorandu, podle kterého kraj a obce rozhodnou, kde budou dopravci platit mýtné.

Druhý úsek na jihu Moravy, kde má za dva roky platit mýtné pro kamiony, leží na silnici I/43 mezi brněnským Královým Polem a Svitavami. Díky tomu doufají ve zmírnění intenzity dopravy třeba v Lipůvce na Blanensku. „Pokud poplatky odradí kamiony, budeme rádi. Jde o hlavní tah směrem na sever na Svitavy. Jiná varianta tady ale není. Objízdná trasa přes Olomouc je drahá, vede po dálnici,“ reagoval starosta Ivo Pospíšil. Dodal, že víc by Lipůvce pomohlo vystavění dálnice D/43.

Obce blízko zmíněných silnic se případného odklonu kamionů kvůli mýtnému neobávají. „Objížďka přes město znamená docela významné zdržení. Předpokládám, že kamiony po I/43 pojedou dál. Najely by dvakrát tak velkou vzdálenost, což by pro ně nemělo význam,“ zmínil starosta Kuřimi na Brněnsku Drago Sukalovský.

Strach z toho, že by mnohatunové náklaďáky jezdily přes vesnici, nemá ani bývalý starosta Holubic na Vyškovsku Stanislav Přibyl. „Na silnici třetí třídy je omezení na šest tun. Trasa mezi Holubicemi a Křenovicemi je omezená mostem. K nám tiráky nemůžou. Na devětadevadesát procent jsem přesvědčený, že mýtné nebude mít na provoz vliv,“ vzkázal muž, který byl ve funkci do čtvrtečního ustavujícího zastupitelstva.

Představitelé Jihomoravského kraje zatím o mýtném pro kamiony na zmíněných úsecích nerozhodli. „Žádná konkrétní jednání nebyla. Kraj analyzuje situaci. Konečné rozhodnutí zatím nepadlo,“ uvedla krajská mluvčí Monika Brindzáková.