„Nedokážu si představit, že se bude kolem řeky Svitavy rok jezdit po té úzké silnici jen autobusy. Plus běžná doprava a technika kvůli opravě trati. Navíc Brno je rozkopané a ucpané. Jiná možnost ale není, když se bude trať opravovat ve velkém. Domluvím se s kolegou a budu jezdit raději s ním autem horem přes Útěchov,“ řekl Deníku muž.

V podobném duchu mluvili i další lidé, které redakce oslovila. Z Blanska budou jezdit autobusy přímo do středu Brna. Další trasou pak přes Adamov a Bílovice nad Svitavou s konečnou v brněnské Lesné. Centru Brna se ale vyhnou a lidem se tak cestování prodlouží. Vyplývá to z výlukových řádů IDS Jihomoravského kraje. Se zástupci společnosti Kordis, která v kraji zajišťuje integrovanou dopravu, se Deníku včera nepodařilo spojit.

V opačném směru z Adamova do Blanska mají výlukové autobusy jezdit přes Olomučany. „Žádali jsme, aby u nás autobusy na jednom místě zastavovaly. Zatím jsem nedostal odpověď. Kvůli rekonstrukci kanalizace jsme měli v obci měsíce rozkopanou silnici. Ta už je ale spravená. Většina prací už by měla být v prosinci hotová, takže s tím problém při výluce nebude,“ informoval starosta Olomučan Josef Smíšek.

Nové nádraží a lávka v Adamově

Mezi Adamovem a Blanskem je už od začátku září na železnici provoz jen po jedné koleji. Ve špičkách nyní doplňkové osobní vlaky jezdí jen po půl hodinách. „Od prosince u mezinárodních vlaků k žádné změně nedochází. Podle aktuálního jízdného řádu už totiž jezdí odklonovou trasou přes Havlíčkův Brod a stejná opatření budou platit i v jízdním řádu pro příští rok,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Dodala, že vnitrostátní rychlíky linky Svitava a další R spoje pojedou od prosince v úseku Blansko - Praha a v úseku Brno - Blansko je nahradí autobusy.

Rekonstrukce železnice mezi Brnem a Blanskem je rozdělená do tří úseků. Kromě kompletní obnovy kolejiště dojde k vybudování nového nádraží a lávky v Adamově, stejně jako tamní vlakové zastávky. V Bílovicích nad Svitavou přibude pod kolejištěm nový podchod. Nové budou železniční mosty, ostění všech tunelů a okolní příkré srázy čeká rozsáhlá sanace. „V úseku Brno-Maloměřice – Adamov a rekonstrukce stanice Adamov došlo na konci srpna k předání staveniště. Zahájení prací je naplánováno na 1. října. Prozatím probíhá schvalování technologických postupů, časového a finančního harmonogramu. Od 1. října začnou přeložky sítí a odstraňování dřevin. Hlavní práce odstartují až ve výluce od 12. prosince,“ sdělila mluvčí Správy železnice Nela Friebová.

Na úseku mezi Adamovem a Blanskem se už od začátku září pohybuje těžká technika. Aktuálně tam dělníci podle Friebové pracují na odstranění stávajícího trakčního vedení a montáži jeho nových základů. „V zastávce Adamov pak těžká technika odstranila nástupiště a pokračuje v demontáži železničního svršku,“ doplnila.