Celosvětová finační krize a problémy na zahraničních trzích s čínskými padělky blatových strojů uspíšily rozhodování majitele blanenské firmy. „V současné době si nové výrobní haly dovolit nemůžeme. To bychom hazardovali,“ uvedl Pavel Blata. Ten musel od svých plánů v průmyslové zóně v Blansku dočasně upustit. „Měli jsme stavět celou zónu na výrobu motocyklů. Plány ale zůstávají,“ přiblížil Blata.

V těchto dnech uvedl podnik na trh nové dva typy motocyklů. Blata 125 Enduro a Blata 125 Motard. „Tyto motorky mohou řídit i šestnáctiletí a jsou celé vyrobené v Česku, včetně motoru,“ zmínil přednosti nového stroje Blata s tím, že jeho cílem je vyrobit deset motocyklů denně. Blata připustil, že bude ztracené pozemky v Blansku postrádat. „Nedá se nic dělat. Zřejmě ale nebude problém pozemky později sehnat. Jak sleduji, některé firmy krizi nepřežijí,“ myslí si Blata.

Jako zálohu za pozemky v průmyslové zóně Blata zaplatil městu před lety deset milionů korun. „Tyto peníze jsme pět let drželi. Teď je panu Blatovi vrátíme,“ řekl místostarosta Blanska Jindřich Král. To, že pozemky o rozloze víc jak čtyřicet tisíc metrů čtverečních Blata blokoval, Blansku podle Krále žádné ztráty nezpůsobilo. Upozornil i na to, že dotace na stavbu průmyslové zóny město v minulosti získalo právě díky Blatovi. „Projekt průmyslové zóny s Blatou počítal. Stejně tak všichni předpokládali, že se firma bude razantně rozvíjet,“ dodal Král.

Protože nakonec Blata nedodržel termín podepsání smlouvy o prodeji pozemků, hrozila mu pokuta. „Tuto pokutu vymáhat nebudeme,“ tvrdí místostarosta Král.

Blanenští radní se chystají zveřejnit záměr prodeje pozemků. Ty se rozprostírají mezi budovou firem Novatisk a areálem ČeMeBo. „Podmínky zveřejníme začátkem února. Budeme preferovat plošně větší projekty,“ prozradil Král a podotkl, že je otázkou, jestli investora najdou.
Firma ČeMeBo, která v průmyslové zóně sousedí s volnými pozemky, si na ně zálusk nedělá. Zatím. „V kratším časovém horizontu nepočítáme s tím, že bychom výrobu rozšiřovali. Co ukáže budoucnost, ale netuším,“ řekl ředitel podniku Peter Staško.

Jestli se firmě Blata díky prodeji nového motocyklu podaří překlenout krizi, zůstává otázkou. „Vůbec si netroufám odhadnout, jak se nové Blaty 125 budou prodávat. Co se prodeje motocyklů týká, přes zimu je to o ničem. Navíc se na prodeji určitě podepíše celosvětová finanční krize,“ myslí si majitel boskovické prodejny s motorkami Jan Hlavinka.