Město Blansko s více jak dvaceti tisíci obyvatel se potýká s nedostatečnou kapacitou silnic, narůstajícím hlukem z dopravy v centru a urbanistickým problémem propojení jednotlivých městských částí. Lidé si stežují na veliké vzdálenosti.

Čtyřicetiletý Karel Koudelka bydlí už dvacet let na sídlišti Sever. "Na Zborovcích mám však rodiče, které často navštěvuji, " vypráví Koudelka. "Vzdušnou čarou to mám k rodičům jen několik desítek metrů, jenže ne vždy můžu jít pěšky. Trasa autem po silnici ze Severu na Zborovce však měří dva a půl kilometru," stežuje si Koudelka na dlouhé objíždění.

Obě sídliště totiž rozděluje údolím potok Sloupečník. Pěšky přes lesík to mají chodci z obou sídlišť co by kamenem dohodil. Pokud chce však člověk mezi Severem a Zborovci použít k dopravě automobil, musí zvolit trasu přes centrum města, která je ale finančně i časově ztrátová. Navíc se tak neúměrně zatěžuje provoz v centru. Chodci jsou tak paradoxně rychlejší než ti, kdo se přesouvají autem.

Podobný problém řeší i Jiřina Kopřivová, která bydlí na sídlišti Sever v části u základní školy Salmova. "Jezdím na rehabilitace do blanenské polikliniky. Mám špatné klouby, a tak jezdím autem," říká Kopřivová. K tomu, aby dojela do nemocnice, musí Kopřivová se svým automobilem také nejprve dojet do centra města, aby odtud zamířila opět do kopce k nemocnici. Sever totiž z druhé strany odděluje od nemocnice údolí s potokem Palava.

Takové a další problémy jsou v Blansku na denním pořádku. Lidé ze sídliště Písečná, kteří chtějí rovněž do nemocnice nebo kamkoliv jinam, musí nejprve dojet do centra města, odtud znovu do kopce. Lidé na Podlesí nebo z 9. května se například k blanenské přehradě nedostanou jinak, než objížděním půlky města přes centrum.

"Tento urbanistický problém řešíme," sdělil blanenský místostarosta Jindřich Král. "Pokud získáme dotace z Horských fondů, pustíme se do projektu, který se nebojím označit jako stavbu jednadvacátého století," naznačil Král. Konkrétnější však být nechtěl.

Blanenskému Deníku se však podařilo získat z kuloárů radnice informaci o tom, že radní plánují přemostit údolí, která rozdělují Blansko na několik izolovaných částí. Nejprve by měli získat přímé spojení lidé ze Severu a na Zborovcích, potom přijde na řadu údolí Palavy a nakonec bude Blansko mostem propojeno s místní částí Klepačovem. Zde radní plánují vystavět nové lukrativní zahradní městečko.

"Reálná délka jednoho takového mostu nad údolím by měla být přibližně čtyřista metrů, průměrná výška mostní klenby bude přibližne třiačtyřicet metrů," prozradil detaily z architektonické dílny tiskový mluvčí firmy Liška Group, jednoho z generálních dodavatelů budoucí stavby.

Tato firma vstoupila do povědomí veřejnosti svým smělým záměrem zvýšit výškový dům v centru města a přestavět ho na byty a obchodní centrum. Je jasné, že plánované zvýšení výškového domu má svůj účel. "Byty v horních patrech budou nejdražší a nabídnou svým majitelům výhled na obří viadukt nad údolím Sloupečníku, následně i Palavy a říčky Punkvy," netajil se se smělými plány mluvčí firmy.

Pokud se radnici i firmě podaří získat dotace z Horských fondů, celá stavba by měla začít už na apríla příští rok :-)