Podle aktuální předpovědi zatím sněhová kalamita a mrazy nehrozí, ale spousta motoristů už raději jezdí na zimních gumách. Pneuservisy v regionu hlásí plno již čtrnáct dní. Na zimu se připravují na Blanensku také silničáři. „Zatím ještě nemá sněžit, ale my už jsme připraveni vyrazit do terénu třeba hned teď,“ poznamenal s úsměvem šéf blanenské oblasti správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Miloš Bažant.

Sklady blanenských silničářů jsou v těchto dnech plné soli. Písek a štěrkovou drť navážejí postupně. „Sůl už jsme nakoupili s předstihem, zbytek posypového materiálu vozíme do skladů teď,“ poznamenal Bažant.

Minulý týden také zkontrolovali silničáři před zimní šichtou svoji techniku. Do terénu mohou při kalamitě poslat jedenáct vlastních sypačů, dalších šest mají nasmlouvaných s jinými firmami. „Za posledních deset let jsme náš vozový park dost obměnili. Na sypačích jsou GPSky takže máme dokonalý přehled o tom, kde který zrovna je. Spolupracujeme také s Kordisem. Máme přístup do jejich internetové aplikace, takže přesně vidíme, kudy který autobus zrovna jede. Oni zase ví o našich sypačích. Myslím, že nyní máme takovou techniku, se kterou jsme schopni na Blanensku při sněhové kalamitě upravit v zákonných lhůtách drtivou většinu cest,“ dodal Bažant s tím, že největší potíže se sněhem bývají ve výše položených místech. V okolí Žďárné, Kořence, Rozseče a také na Olešnicku.

Sypače a pluhy se v zimě snaží přednostně zajistit plynulý provoz na silnicích první třídy. Hlavně pak na páteřním silničním tahu Brno – Svitavy a silnicích druhé třídy. Například mezi Blanskem a Boskovicemi, z Blanska do Jedovnic nebo tah na Lipůvku. „Řada řidičů na silničáře v zimě nadává, že nestíhají prohrnovat cesty. Já tuhle práci také kdysi dělal, takže vím, že to nemají jednoduché. V zimě většinou jezdím po cestách, které jsou prohrnuté a posypané včas, takže problémy nemám. Spíš mi vadí, že u některých cest nesekají větve a keře, které dost často zasahují do silnice. Třeba v úseku z Blanska na Olešnou,“ řekl řidič z Blanenska, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Podle blanenské policejní mluvčí Ivy Šebkové mají motoristé často v zimě potíže mezi Kuničkami a Němčicemi. Tam také stojí na okrese jediná značka upozorňující na povinnou zimní výbavu. Řidiči, kteří tímto úsekem projíždějí od prvního listopadu do konce března bez zimní výbavy, riskují až dvoutisícovou pokutu. „Většinou se tam v kopci zasekne nějaký kamion nebo nákladní auto se sjetými gumami. Silnice vede členitým terénem a hlubokým lesem, takže se tam sníh a led drží velmi dlouho. Když napadne sníh, policisté tento úsek pravidelně kontrolují,“ řekla Šebková.

Na Blanensku hospodaří Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje na více než šesti stech kilometrech silnic. Loni jejich zimní údržba stála pětačtyřicet milionů korun. Jenom na leden silničáři potřebovali patnáct milionů korun.

Na zimu se pomalu připravují i ve městech. V Letovicích loni koupili za tři miliony multifunkční stroj na údržbu chodníků. Využívají ho po celý rok nejenom v zimě. „Se strojem jsme moc spokojení. Byla to dobrá investice. Několika málo úseky sice kvůli značkám neprojede, ale jeho nasazení je v ulicích mnohem efektivnější, než kdyby tam někdo házel lopatou,“ řekl starosta Letovic Radek Procházka a dodal, že letos ještě Letovičtí koupí sněžnou frézu.