VÁŽENÍ ČTENÁŘI, ODPOVĚZTE NA OTÁZKU V PRAVÉM HORNÍM ROHU. DĚKUJEME.

Poutají pozornost při řízení a někdy i brání ve výhledu. Reklamní cedule a billboardy jsou na Blanensku častou výzdobou silnic ve městech i mimo ně. Silničáři se snaží, aby jich už nepřibývalo.

„Vadí mi především reklamy, které zastiňují výhled a znepřehledňují křižovatky. To je i případ cedule, která stojí na křižovatce u Moravských keramických závodů v Rájci–Jestřebí. Člověk tam najíždí z vedlejší silnice a kvůli reklamě pořádně nevidí, jestli někdo sjíždí po hlavní silnici z mostu,“ postěžoval si zkušený řidič kamionu Vladimír Vaněk z Klepačova.

Jako problémové vidí reklamní poutače také blanenští silničáři. Podle jejich šéfa dělají všechno pro to, aby se na blanenských silnicích nové reklamy neobjevovaly. „Obecně je jakákoliv reklama umístěná na silničním pozemku na obtíž. Je to překážka při údržbě. Proto se snažíme jejich další umisťování na silnicích druhé a třetí třídy nepovolovat. Výjimkou je státní silnice I/43, o které my nerozhodujeme,“ vysvětlil vedoucí Správy a údržby silnic Blansko Miloš Bažant.

Že by nových reklam nemělo na silnicích přibývat, potvrdil také Petr Šamonil ze stavebního úřadu blanenské radnice. „Od roku 2007 platí v této věci nový stavební zákon, podle kterého v nezastavěném území už nová reklamní zařízení není možné umístit. To ale znamená, že stávající reklamní zařízení můžou zůstat a je možné měnit jejich obsah,“ popsal pravidla Šamonil.

Zároveň ale přiznal, že na některé reklamy je stavební úřad krátký. „Můžeme mluvit do staveb. Když je ale reklama umístěná na dopravním prostředku, stohu slámy nebo na nějaké plachtě, je to mimo naši kompetenci. Víme, že počet reklam na našich silnicích je velký. Nějakou možnost jejich regulace ale máme jen v případě, že reklamy vyloženě překážejí silničnímu provozu,“ upřesnil Šamonil.

O nebezpečí, které hojně vyvěšené reklamy u silnic představují, ví také blanenští policisté. Ti řidičům radí, aby se naplno věnovali řízení. „Dá se obecně říct, že reklama zaměstnává pozornost řidičů podobně, jako když za jízdy telefonují. Řidič pak může něco přehlédnout. Z praxe však takovouto zkušenost zatím nemáme,“ řekla mluvčí blanenské policie Iva Šebková.

Svůj recept na zmírnění nebezpečného účinku reklam mají letovičtí radní. „Jsou vytipovány sloupy, na kterých jsou umístěny reklamy stejného formátu. Díky podobnému vzhledu tak poutají pozornost řidičů o něco méně. Samozřejmě reklamy nesmí být na místech, kde by bránily ve výhledu,“ uvedl místostarosta Letovic Bohuslav Kuda.

DISKUTUJTE K TÉMATU DOLE POD ČLÁNKEM