Studentům rájeckého gymnázia se na přelomu června a července vyplatilo vynaložené úsilí při návštěvách skandinávského kroužku. Třicet z nich se totiž mohlo účastnit cesty po Norsku a Švédsku. Vedení školy uspělo se svou žádostí o dotace a dostalo tři sta padesát tisíc na projekt Dobýváme Skandinávii i jazykovými prostředky. Podle ředitele gymnázia Stanislava Laštůvky žáci využili znalost švédštiny a norštiny, kterou se učí ve škole.

Asi deset žáků Obchodní akademie a Střední zdravotnické školy Blansko zase díky dotacím na podzim poletí až k Atlantskému oceánu. Na jihu Francie, v regionu Bretaň totiž leží městečko Quimper. „Máme tam partnerskou školu s podobným odborným zaměřením, jako máme my,“ prozradila ředitelka školy Svatava Dvořáková. Dodala, že na jaře zase přiletí francoužští studenti do Blanska. Se svými kolegy budou diskutovat nad tématem projektu Vzdělání je schopnost porozumět druhým. „Naši studenti také s Francouzi spolupracují přes elektronickou poštu, což zlepšuje jejich znalosti angličtiny a francouzštiny,“ popsala Dvořáková. Podle ní škola podobný projekt už dlouho plánovala.

Budoucí kuchaři a číšníci, kteří se učí na Středním odborném učilišti v Blansku budou mít zase o poznání lepší znalosti italské gastronomie. Střední odborná škola a Střední odborné učiliště totiž bylo dalším úspěšným žadatelem o dotace, za které zorganizovali projekt Česká a italská gastronomie v praxi. „Začali jsme tím, že italští studenti přijeli na týden k nám. Zorganizovali jsme pro ně italský večer, kde připravovali svá tradiční jídla a naši studenti zase vařili české pokrmy. Na podzim vycestují naši žáci do Itálie,“ popsal ředitel školy Pavel Čípek. Podle něj jsou podobné projekty velmi dobré, protože studenti si tak zvýší jazykové schopnosti nejen při běžné komunikaci, ale také ve svém oboru.

Jednotlivé mezinárodní projekty se uskuteční díky několikamilionovým dotacím přidělaným na program Do světa 2008. Ten ze svého rozpočtu na školství financuje Jihomoravský kraj. Z Blanenska kromě vyjmenovaných škol uspěly ještě blanenské a boskovické gymnázium.

Podle krajského mluvčího Jiřího Klementa bylo při posuzování žádostí o grant důležité, jestli škola zaručovala dlouhodobější spolupráci se zahraniční školou a jestli žáci při přípravě projektů musí mluvit cizím jazykem. Přednost dostávaly odborné stáže a pobyty. „Dalším důležitým předpokladem byla také angažovanost školy při přípravě projektu,“ doplnil Klement.

Petra Koutná