Původně měla uzavírka skončit až dnes. Silničáři však začali odklízet zátarasy a dopravní značky už v neděli. „Přibližně v poledne uzavírka oficiálně skončila a opravovaný úsek je znovu plně průjezdný," oznámil ještě tentýž den odpoledne vedoucí Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje pro oblast Blansko Miloš Bažant.

Největší problémy se očekávaly v Blansku. Bál se jich třeba profesionální řidič Vladimír Vaněk, který denně městem a jeho okolím projíždí. Nakonec byl ale mile překvapen. „Nejhorší kolony byly ráno a kolem třetí hodiny odpoledne, často jsem čekal na místě i dvacet minut. Ale po zbytek dne to naštěstí docela ušlo. Zkrácení uzavírky každopádně beru jako pozitivní zprávu," uznal muž z Blanska.

Ohleduplní řidiči

Na svých pravidelných jízdách si prý všiml nevídané solidarity mezi řidiči. „Několikrát jsem se stal svědkem situace, kdy si řidiči dávali navzájem přednost. A to rozhodně není vždycky pravidlem. Hodně lidí se objížďce snažilo pokud možno vyhnout. Dost mých známých například raději jelo do práce na kole nebo se vydali na cestu pěšky," nastínil Vaněk.

Podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové počítali silničáři s určitou časovou rezervou. „Nakonec jsme ji ale využít nemuseli. Práce se totiž obešly bez komplikací. Velký dík patří zaměstnancům firmy, která měla opravu na starosti. Jsme rádi především za řidiče. Víme, že to pro ně bylo složité období, podobně jako u každé podobné akce," nastínila.

Blanenský starosta Lubomír Toufar podle svých slov se zkrácením oficiální lhůty trochu počítal. „Donesly se k nám zprávy, které to naznačovaly. Hlavní je, že s ohledem na to, jaké jsme z uzavírky měli všichni obavy, všechno dopadlo dobře. Přeci jen šlo o největší událost tohoto druhu v historii města. Vážím si toho, jak se chovali všichni účastníci silničního provozu. Budu jen doufat, že jim to vydrží co nejdéle," usmál se Toufar.

Objízdná trasa vedla kromě Blanska také Bořitovem a Rájcem-Jestřebí. „Od sedmnáctého září, kdy uzavírka začala, se na ní staly čtyři drobné dopravní nehody. Jednalo se o důsledky nedodržování bezpečné vzdálenosti nebo nedání přednosti v jízdě. Původní krizové předpoklady se však v tomto ohledu naštěstí nepotvrdily," konstatovala policejní mluvčí Iva Šebková.

I podle ní to bylo hlavně díky ohleduplnosti drtivé většiny řidičů. „Počítali s časovými rezervami, takže nebyli zbytečně nervózní. Zvládali i složitější nájezdy z vedlejších cest. A hodně lidí raději jezdilo vlakem. Přímo v Blansku se sice tvořily kolony, ale tomu se nijak předejít nedalo," zhodnotila Šebková.

Dopravní situaci v Blansku ztížila i rekonstrukce kanalizace na Masarykově ulici. Jedním z původních plánů bylo, že by přes ni mohli řidiči jezdit alespoň jedním pruhem. „Z tohoto záměru nakonec sešlo. Technicky bychom její uvolnění nezvládli. Ale i tak si myslím, že město prudké zvýšení dopravy zvládlo na jedničku," ocenil vedoucí blanenského stavebního úřadu Petr Rizner.

Podle prvních předpokladů mělo Blanskem denně projet až třicet tisíc aut, tedy trojnásobek obvyklého počtu. „Ani to se nakonec nepotvrdilo. Především díky tomu, že mnoho lidí volilo jiný způsob dopravy. Přesná čísla ale neznáme," uvedl Rizner.

Zvolenou objízdnou trasu označil za ideální. „Jinou možnost jsme ale stejně ani neměli," podotkl vedoucí stavebního úřadu.