„Občas tudy jezdím. Odbočit od Boskovic na státní vlevo na Brno byl často velký problém. V minulosti se tu navíc stala řada těžkých nehod a nějaký smrťák. Kruhový objezd místo téčkové křižovatky už v minulosti zkoušeli na silnici I/43 v Lipůvce. Ale neosvědčilo se to. Byl moc malý a kolony se tam tvořily pořád. Tady u Sebranic se má postavit kruhový objezd o dost větší. Tak snad to dopravu zklidní,“ řekl v úterý Deníku Rovnost řidič z Boskovic, který se představil jako Antonín. Celé jméno si zveřejnit nepřál. Redakce ho zná.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíkové nyní dělníci na nové okružní křižovatce pracují na konstrukčních vrstvách štěrkodrtě, na obrubnících a začínají budovat ostrůvky. „Do konce měsíce bychom chtěli dokončit pokládku asfaltových vrstev, abychom mohli převést provoz a dodělat napojení, to znamená křižovatkové větve ve směru na Brno a Sebranice. Cílem stavby je zvýšit bezpečnost řidičů v úseku častých nehod, kterým denně projede přes patnáct tisíc vozidel. Zprovoznění stavby předpokládáme koncem letošního roku,“ informovala mluvčí.

Pokrok při stavbě kruháče u Sebranic. Podívejte se, jak to tam vypadá
Novinka na hlavním tahu I/43. Podívejte, jak u Sebranic staví kruhový objezd

Křižovatku u Sebranic už silničáři před několika lety upravovali. Snažili se zpomalit provoz. Na silnici přibyly plastové reflexní plastové sloupky, takzvané balisety. Úpravy se dočkalo i vodorovné značení. V úseku je také na hlavní silnici omezená rychlost na sedmdesát kilometrů v hodině.

Náklady na stavbu okružní křižovatky se pohybují kolem šestatřiceti milionů korun. Okružní křižovatka s průměrem čtyřicet metrů je navržena se třemi paprsky. Čtvrtý, severní, bude potřeba až při dostavbě obchvatu Sebranic silnicí I/19 s napojením stávající silnice I/43 a přeložky silnice II/150. „Jako součást regulace rychlosti a zklidnění dopravy ve směru od Bořitova na silnici I/43 je před okružní křižovatkou navržena vjezdová brána spočívající ve výstavbě ostrůvku a vychýlení jízdního pruhu ve směru do křižovatky. Délka ostrůvku je pětadvacet metrů při maximální šířce jeden metr,“ popsali silničáři parametry nového řešení křižovatky u Sebranic.

Na trase očekávají střet se spolky

Šířka jízdního pruhu v místě vjezdové brány bude necelé čtyři metry metru. Šířka jízdního pásu na okružní křižovatce pak lehce přes pět metrů. Součástí stavby je i vybudování nového veřejného osvětlení v oblasti křižovatky a doplnění veřejného osvětlení silnice I/43 směrem na Sebranice.

Zmíněná okružní křižovatka se v budoucnu stane součástí mimoúrovňové křižovatky Skalice nad Svitavou na úseku nové kapacitní komunikace I/73 mezi Bořitovem a Svitávkou. Právě ten je zatím nejblíže k výstavbě, má mít čtyři pruhy. Mluví se o roku 2026. „Máme požádáno o územní rozhodnutí. Předpokládáme, že během letošního podzimu jej získáme. Nicméně čekáme zase střet s různými spolky a sdruženími na celé trase I/73. Během podzimu začneme projektovat dokumentaci pro stavební povolení. Budeme se snažit co nejvíce úseky posunout," řekl Deníku nedávno šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Zdroj: Deník/Jan Charvátcharvat

Dodal, že z odstranění takzvaných bodových závad na silnici I/43 je nejblíže stavbě stoupací pruh v Závisti. Tam silničáři počítají letos na podzim se stavebním povolením.