Autobusy náhradní dopravy totiž od minulého čtvrtka do neděle nejezdily přes Bílovice nad Svitavou po obvyklé trase kolem řeky Svitavy. Ale oklikou přes Babice nad Svitavou. Z obvyklé půlhodinky v sedadle tak byla téměř hodina.

Řadu cestujících to nepříjemně překvapilo, i když ve výlukovém řádu byla nová trasa popsána. Jedním z nich byl František Novák, který se potřeboval dostat na chatu u řeky Svitavy v blízkosti železniční stanice Babice nad Svitavou. Jenže autobusy tudy tentokrát vůbec nejely. „Výluka na železnici je co chvíli a autobusy dlouhá léta jezdily do Brna kolem řeky. Teď sednu a vidím, že jedeme opačným směrem na Křtiny. Řidič nic nevěděl, jel poprvé a držel se kolegy před sebou. Ale byl hodný a zastavil mi a na chatu jsem se pak dostal stopem," řekl adamovský důchodce.

STÍŽNOSTI NA RADNICI

Na adamovskou radnici dorazila kvůli změně trasy náhradní dopravy řada stížností. Lidem vadilo, že se cesta do Brna protáhla. „Zaznamenali jsme také informace, že autobusy musí delší cestou přes Babice proto, že řidiče naši městští strážníci pokutovali kvůli průjezdům tunýlků pod železnicí. Tam musejí vjíždět do protisměru, aby s vysokými autobusy vůbec projeli. To je ale totální nesmysl. Kudy autobusy jezdí během výluky, je výhradně v režii dopravce. Nám důvod změny trasy nikdo neřekl," uvedl adamovský místostarosta Jiří Němec.

Podle mluvčí Českých drah Moniky Bezuchové jezdily autobusy do Brna oklikou přes Babice nad Svitavou kvůli poškozenému silničnímu mostu. Ten stojí mezi Adamovem a bývalým babickým koupalištěm. Už delší dobu po něm nesmějí jezdit vozidla těžší než šestnáct tun. „Žádný z dopravců, u nichž objednáváme autobusy, v tomto termínu neměl k dispozici vozidlo v této tonáži. Proto museli řidiči jezdit jinou trasou. Příště se budeme snažit termín výluky sladit tak, aby tyto autobusy byly k dispozici a mohly jezdit po původní trase," upřesnila mluvčí.

Zmíněný most je jen provizorní a v současnosti navíc v havarijním stavu. Auta po něm však jezdí už od konce druhé světové války. Dělníci kousek od něj, v místech původního mostu, který v květnu roku 1945 vyhodila do povětří ustupující německá armáda, postaví nový. Starou poškozenou konstrukci pak odstraní. Nový most má stát příští rok. „Bude mít podobný typ konstrukce jako most u Holštejna. Bude to ocelový oblouk se železobetonovou mostovkou," řekl před časem šéf blanenských silničářů Miloš Bažant. Upřesnil, že náklady na stavbu mostu včetně úpravy silnice v délce dvě stě metrů přijdou na téměř třicet milionů korun. Stavební firmu vyberou silničáři do konce letošního roku.

OPRAVA MOSTU

Opravu mostu mezi Adamovem a Bílovicemi dříve oddalovala složitá jednání s majiteli okolních pozemků. Z toho, že se všechny již povedlo vykoupit, má radost Miroslav Svědínek z Adamova. „Jezdím tudy několikrát denně, protože mám autodopravu. Sice jsem si už zvykl, ale je to nepříjemné. Okrajová část mostu, kudy dřív chodili pěší, je už totálně rozpadlá. To aby se člověk za chvíli s autem propadl přímo do řeky Svitavy. Most je ve velmi špatném stavu a provoz po něm je přitom hustý. Vždy po něm mohou jet auta pouze v jednom směru, dávají si přednost," popsal Svědínek.