Hluk, pach z výfuků aut, dlouhé čekání, když chtějí přejít silnici, rozbité vozovky i chodníky. S těmito problémy se kvůli kamionům, které si obcí zkracují cestu, musí potýkat v Lažanech ležících na silnici R/ 43. A nejsou jediní. Proti kamionům bojuje čím dál víc obcí na Blanensku.

„Přes Lažany jezdí tak dvacet pět až třicet tisíc aut denně. A z toho je velká část kamiónů, které tu lidem jezdí jen pár metrů od oken domů. Už opravdu nevíme, jakým způsobem máme tlačit na stát, aby tuto situaci nějak vyřešil. Snad na něj i podáme trestní oznámení pro neschopnost,“ zoufá si lažanský starosta Vlastislav Hemzal.

Bezohlední řidiči

Zničené silnice, smog, hluk, domy otřásající se při každém průjezdu kamionů a velký provoz ohrožující chodce i cyklisty. Aby mohli bezpečně přejít aspoň do druhé vesnice, postavili v Lažanech chodník spojující obec se sousedící Lipůvkou. Ten bude otevřený už čtrnáctého srpna. Proti kamionům jsou ale stále bezbranní. „Problém se stává už neúnosným. Zrovna teď se dívám z okna na starou paní, která chce už delší dobu přejít přes přechod a žádný z řidičů kamionů jí nechce zastavit,“ dodává Hemzal.

Lažany patří k obcím, přes které kamiony projíždí, aby ušetřily na mýtném na dálnici. Na Blanensku je podobně sužovaných obcí víc. „Další silnice přetěžovaná kamiony je například ta, která vede z Lipůvky na Hostovice nebo z Černé Hory přes Brťov na Tišnov. Kromě hluku, smogu a bezpečnosti lidí kamiony škodí i vozovkám. Okresní silnice nejsou na velký provoz těžkých vozidel stavěné, ty na nich pak vyjíždí koleje, poškozují je a tak pochopitelně rostou náklady na jejich údržbu,“ uvádí Eva Zouharová z blanenského úseku Správy a údržby silnic.

Také lidi bydlící v Brťově-Jenči trápí kamiony projíždějící jen několik metrů od oken jejich rodinných domů. „Hluk, pach i otřesy z kamionů jsou už nesnesitelné. Dva domy, které stojí blízko silnice, už popraskaly. A bojíme se i o bezpečnost lidí. Nejhorší je to asi kolem mateřské školky. Tam už je léta plánovaný průtah. Kdy k němu však dojde, to netuším,“ popisuje starosta obce Miloslav Svoboda.

Že by průtah, pomocí kterého by měl být spravený asi kilometrový úsek vozovky, přitáhl do vesnice ještě víc aut, se starosta nebojí. „Silnice je tu v opravdu havarijním stavu, její spravení je nutné. Ale kamiony tady jezdí i tak. Navíc, jak se vyhýbají rozbité vozovce, najíždí na chodník a tak poškodily i ten,“ dodává starosta.

Mýto pro kamiony i na okreskách

Kamionů na okresních silnicích přibylo od ledna 2007, kdy byla pro auta nad dvanáct tun zavedena povinnost platit mýto na dálnicích. Zpoplatnění silnic nižší třídy by mohlo pomoci odklonit dopravu zpět na dálnice. Se zavedením mýtného i na okresní silnice tlačí na novou vládu sdružení ekologických organizací Dopravní federace.

„Postupně mapujeme obce, přes které ve zvýšené míře kamiony projíždí a oslovujeme jejich vedení. Na Blanensku jsou to například Lažany, Černá Hora nebo tah z Blanska na Vyškov. Až nasbíráme dostatečné množství podpisů, obrátíme se na Ministerstvo dopravy a na poslaneckou sněmovnu s požadavkem zavedení mýtného na silnice nižšího stupně. Pokud se to podaří prosadit, mýtné by mohlo platit už v roce 2012. Věříme totiž, že jen toto pomůže vrátit kamiony, které si přes obce krátí cestu, zase zpátky na dálnice,“ vysvětluje Aleš Kusák z Dopravní federace.