Řečových vad u dětí přibývá. Pomoci mohou poučení rodiče
Neumějí vyslovovat některé hlásky nebo je vynechávají, není jim rozumět, zkrátka špatně mluví. Takových dětí stále přibývá. Logopedové se ve svých ordinacích nejčastěji zabývají dyslálií, jejíž podstatou je porucha artikulace nebo vypouštění některých hlásek.
Podle dat Ústavu zdravotnických informací a statistik se v lehkém či středně těžkém stadiu výslovnosti vyskytovala ve více než 76,5 tisíce případů. Z devadesáti procent jde o děti do 18 let. O masivnosti tohoto problému svědčí fakt, že základní školy evidují 8525 žáků s vadou řeči, čtyřikrát více než před deseti lety. Toto číslo se přitom týká jen dětí, u nichž byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny na základě vyšetření školského poradenského zařízení.
„V poslední dekádě se artikulační problémy posunuly z předškolního věku do 1. až 3. třídy základní školy,“ uvádí klinická logopedka Jitka Kaulfussová. Podle ní za to může masový nástup tabletů a mobilů, které často vytlačují komunikaci s mámou a tátou. „Čtyřleté děti mnohdy ne-umějí přednést jednoduchou říkanku nebo zazpívat písničku, souvisle něco popsat,“ líčí Kaulfussová.
Výslovnost souvisí s dýcháním
Logopedů je v Česku málo, a proto rodiče vítají každou metodickou pomoc. V češtině jsou největší potíže s hláskami l, d, t, n a především r a ř. Následují sykavky. Ne všichni vědí, že jejich správná výslovnost souvisí se správným dýcháním. Když dítě nedýchá nosem, signalizuje to problém. Důležité je procvičování všech smyslů, zrakové a sluchové paměti.
Rodičům nyní pomůže projekt, s nímž přichází jihočeská firma Madeta. Nabízí jim videa, podle nichž mohou s dětmi cvičit správnou artikulaci. K dostání budou i sady karet s návodem, jak rozhýbat jazyk, rty, lícní svaly. Nyní je k dispozici šest instruktáží, do konce roku jich bude dvojnásobek. „Spolupracujeme i se školními zařízeními, logopedické pomůcky od nás v první vlně dostane šest specializovaných mateřských škol,“ uvedl Jan Teplý, ředitel obchodu a marketingu v Madetě.