Kvalitní obutí
Jízda na sněhu či ledovce je specifickou „disciplínou“ pro řidiče. Její úspěšné zvládnutí zvyšují kvalitní zimní pneumatiky. Podle zákona musí mít hloubku vzorku minimálně čtyři milimetry. „U takové pneumatiky už je potřeba počítat s tím, že toho tolik nesvede. Je na hranici životnosti,“ upozornil mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota. Řidiči mířící častěji do hor nebo s větším nájezdem kilometrů by tak měli sáhnout k výměně.

Větší rozestupy a předvídavost
V ideálních povětrnostních podmínkách a při maximální povolené rychlosti doporučují experti dodržovat pravidlo dvou vteřin pro bezpečný odstup. Na sněhu a ledovce se však zásadně prodlužuje brzdná dráha – oproti suché vozovce je na sněhu až pětkrát delší, na ledu dokonce desetkrát. Stejně tak by se řidiči měli věnovat pouze řízení a mnohem víc předvídat vznik nebezpečných situací.

Takto se prodlužuje brzdná dráha na mokré a zasněžené vozovce:

Zdroj: Youtube

Kontrola sjízdnosti silnice
Řidiči se může zdát silnice ošetřená silničáři jako bezpečná, dojem však může klamat. Vystupovat a kontrolovat hmatem její povrch je nepraktické a v hustém provozu nereálné. „Stačí na vhodném místě lehce přišlápnout brzdu a zjistit, jak auto reaguje. Pokud prokluzuje, je problém,“ poradil Sirota.

Řidiči se budou muset naučit význam nových dopravních značek, které jsou součástí novely zákona o pravidlech silničního provozu:

Čeští řidiči budou na cestách vídat od ledna nové dopravní značky. Umožní to novela zákona o silničním provozu připravená úředníky ministerstva dopravy. O jaké půjde? Najdete je v článku.
Poznáte je? Čeští řidiči si musí od ledna zvyknout na nové dopravní značky

Mírné brzdění
Moderní auta jsou dnes už standardně vybavená elektronickými systémy, které mají při brzdění bránit tomu, aby se auto přetočilo do smyku. Ovšem ani ten nejdokonalejší systém není všespásný. Na kluzkém povrchu je proto nutné brzdit lehce, pokud řidič nepotřebuje krizově zastavit. „Vhodné je brzdit s rovnými koly – tedy raději si přibrzdit před zatáčkou než v zatáčce. V zatáčce by se snadno mohla rozhýbat zadní část vozu,“ upozornil Sirota.

S volantem opatrně a zbytečně nepředjíždět
Na kluzké vozovce je více než důležitá opatrná reakce s volantem. Prudší otočení totiž téměř vždy způsobí, že místo zatáčení půjde do smyku. Důležitá je tak předvídavost a dostatečný prostor pro případné vyhnutí se překážce. Vyhnout by se řidiči měli i předjíždění, pokud to není nezbytně nutné.

Jak může dopadnout jízda na sněhu a náledí:

Do kopce s vyšším rychlostním stupněm
Pro zdolání kopce po silnici pokryté sněhem nebo i ledem je vhodné zařazovat co nejvyšší rychlostní stupeň. Kola tolik neprokluzují. Nicméně je nutné hlídat otáčky motoru, při velmi nízkých už by mohl motor zhasnout. Znovu se rozjet by mohl být veliký problém. „Z kopce se naopak snažíme, pokud to jde, brzdit motorem a jen jemně přibrzďovat,“ podotkl Sirota.

Nepřezutí na zimní pneumatiky se může prodražit:

S příchodem listopadu začala v Česku zimní motoristická sezona. Pro řidiče to znamená jediné – pokud venku vládne zimní počasí, nebo se dá očekávat, musí být na autě nazuté zimní pneumatiky
Drahé opomenutí. Řidiči bez zimních pneumatik mohou za nehody platit i miliony

Nepanikařit
Jestliže i přes veškerou opatrnost se auto dostane do smyku, je nutné zachovat chladnou hlavu. Důležité je sešlápnout spojku a dát volantem kontra. „Podle pocitu následně reagovat. Pokud už nelze odvrátit střet, je vždy lepší narazit čelně. Přední části aut jsou více vyztužené, výrobci s tím počítají,“ poznamenal Sirota.

Bez zkušeností raději nevyjíždět
Sněhová nadílka může být určitým lákadlem pro nezkušené řidiče vyzkoušet si jízdu za zimního počasí. Nicméně odborníci před takovým počínáním varují. „Je lepší, pokud si takovou jízdu vyzkouší řidič někde na parkovišti. Při takové kalamitě, jako byla o víkendu, bych to určitě nedoporučoval. Kvůli neodhrabanému sněhu na chodnících se po silnicích pohybuje větší počet chodců,“ řekl Sirota.

Nejčastější omyly řidičů spojené se zimou

Zimní pneumatiky musí mít všechna vozidla, včetně nákladních
Není to pravda. Zákon nenařizuje, aby nákladní či osobní auta měla na všech kolech v zimním období (1. listopadu až 31. března) zimní pneumatiku. Zimní pneumatiku, nebo univerzální s označením M+S (z anglického mud and snow, tedy bláto a sníh) musí mít vozidla s hmotností přes 3,5 tuny na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Minimální hloubka dezénu je šest milimetrů. Na rezervních kolech, ale třeba i přívěsu, mohou být i v zimě gumy letní.

Zákon ani nezakazuje jízdu v zimním období jen s letními pneumatikami. S nimi bez obav může šofér na silnice, pokud na nich není souvislá vrstva sněhu či ledu. Nebo když panují takové klimatické podmínky, kdy lze předpokládat, že se souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nevytvoří.

Od sněhu stačí očistit jen čelní sklo a okénko u řidiče a spolujezdce
Řidiči, kteří se vydávají na cestu s „tankovým průzorem“, riskují pokutu až dva tisíce korun. Podle zákona je nutné mít očištěná nejen všechna okna, kapotu, ale také střechu. Odletující kusy ledu mohou způsobit vážnou nehodu. Stejně tak je nutné udržovat čitelnou registrační značku.

Sněhové řetězy postačí ve spreji
Podle zákona musí řidiči mít na úseku označeném dopravní značkou „Sněhové řetězy“ nasazené sněhové řetězy. Obejít nařízení s výmluvou na řetězy ve spreji nelze. „Takzvané tekuté řetězy ve spreji zákonnou povinnost nesplňují. Jsou vhodné tak na vyjetí z parkoviště. Je nutné mít nasazené klasické, kovové,“ upozornil mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.